۷ ترفند جذاب و رایگان برای افزایش فالوور اینستاگرام
اینستاگرام مهمترین شبکه اجتماعی سالهای اخیر بوده است. بیش از ۴۰ میلیون حساب کاربری ایرانی در این شبکه ثبت شده است. کسبوکارها نیز به اهمیت بالای این بستر ارتباطی پی بردهاند و تلاش میکنند با جذب فالوور اینستاگرام، شانس کسب درآمد خود را افزایش دهند اما چطور میتوان دنبالکنندهها صفحه را افزایش داد؟
۱) افزایش نرخ تعامل کلید موفقیت شماست
شاخص نرخ تعامل یا Engagement Rate یکی از مهمترین مفاهیم جذب مخاطب اینستاگرام است. هر عملی که سبب شود کاربران تعامل بیشتری با صفحه شما داشته باشند، باعث بالا رفتن نرخ تعامل خواهد شد. لایک، نوشتن کامنت، ارسال پست و استوری صفحه برای دیگر کاربران، ذخیره کردن پست، بازدیدهای تکراری و … از جمله فعالیتهای مخاطبان است که سبب افزایش نرخ تعامل میشود.
برای بالا بردن نرخ تعامل روشهای مختلفی وجود دارد. برگزاری مسابقه در کامنت، درخواست اعلام نظر، تهیه ویدئو، تولید محتوا جذاب، ارائه محتوا پیرامون مسائل ترند و پرحاشیه و … از جمله روشهایی است که نرخ تعامل را افزایش میدهد.
۲) باید تقویم محتوایی داشته باشید
بدون تقویم محتوای جذب فالوور اینستاگرام تقریبا غیرممکن است. اهمیت برنامهریزی بر کسی پوشیده نیست. بدون برنامه در یک مسابقه ساده هم نمیتوان برنده شد. اگر میخواهید در بین هزاران کسبوکار، مخاطبان بیشتری را جذب کنید باید برنامهریزی دقیقی انجام دهید. یکی از بخشهای مهم برنامهریزی، ایجاد تقویم محتوایی است.
در تقویم محتوایی فعالیتهای هفتگی و ماهانه شما مشخص خواهد شد. محتوای شما نظم خواهد گرفت و میتوانید در مناسبها و ایام مختلف، فعالیتها و محتوای متناسب را ارائه دهید. الگوریتمهای اینستاگرام نیز به نظم در انتشار پست و استوری اهمیت میدهند. بدین ترتیب شانس شما برای قرار گرفتن در صفحه اکسپلور (Explore) بیشتر خواهد بود.
۳) محتوای جذاب تولید کنید
برای جذب فالوور اینستاگرام باید تعریف درستی از محتوا داشته باشید. محتوای جذاب لزوما محتوای پرخرج نیست. باید علاقهمندیها و سوالات مخاطبان را بدانید و محتوایی ارائه دهید که برای آنها مفید باشد. فضای اینستاگرام مانند یک بازار مملو از فروشنده است و شما تنها چند ثانیه برای جلب نظر هر مشتری وقت خواهید داشت. بنابراین در ۵ ثانیه اول ویدئو یا خط اول محتوای متنی کاربر را کنجکاو کنید. تحریک احساساتی مثل کنجکاوی، ترس از داست دادن فرصت (فومو)، برخورداری از مزیت خاص و … میتواند به شما در این بخش کمک کند.
۴) یکپارچگی و هویت بصری را جدی بگیرید
محتوای ارائه شده در پیج باید با وبسایت و سایر پلتفرمهای ارتباطی شما هماهنگ باشد. همچنین صفحه باید یک هویت بصری مشخص داشته باشد. استفاده از رنگها و قالبهای هماهنگ برای پست و استوری در این بخش بسیار کارآمد است.
مخاطب باید تصویری مشخص و ماندگاری از پیج شما در ذهنش ثبت کند. علاوه بر این لینک صفحه خود را در وبسایت، کانالهای خبری و حتی بستهبندی و دکوراسیون کسبوکار خود درج کنید. به این ترتیب آدرس و اطلاعات صفحه شما دائما در پیش نظر مخاطب است. بدین ترتیب خیلی زود ضمیر ناخودآگاه مشتری برای مشاهده و فالو کردن صفحه شما متقاعد خواهد شد.
۵) برندسازی و قبیلهسازی کنید
تصویری مشخص از برند خود در ذهن مخاطب بسازید. یک روز فروشگاهی لاکچری و یک روز ارزانسرا نباشید. مسیر کاری مشخصی داشته باشید و دائما در مورد آن با مخاطب صحبت کنید. شعار، لوگو، رنگها، محصولات، محتوا و رفتار اجتماعی باید حاوی یک پیام باشد. به این شکل مخاطبان هدف زودتر جذب خواهند شد و ماندگاری و وفاداری بیشتری خواهند داشت.
همچنین جهت جذب فالوور اینستاگرام یک قبیله از کاربران تشکیل دهید. مخاطبان باید حس کنند جزو گروه شما هستند. در قبیلهها روابط عاطفی بین افراد حاکم است و افراد قبیله به رئیس و هویتشان تعصب دارند. گفتگو با مخاطبان، پاسخ دادن به کامنتها و دایرکتها، ایجاد حس تعلق و … از جمله کارهایی است که زمینه را برای ساخت یک قبیله اینستاگرامی فراهم میکند.
۶) از هشتگها درست استفاده کنید
دیگر استفاده از چندین هشتگ نامربوط و بینظم در انتهای پست منسوخ شده است. از هشتگهای مهم و مرتبط در بیو صفحه، متن محتوا و انتهای پست استفاده کنید. حتی در تصاویر نیز هشتگها را طوری طراحی کنید تا در ذهن مخاطب ثبت شود. هشتگها علاوه بر کاربردهای فنی و تاثیر روی الگوریتمهای اینستاگرام، به نماد کلیدواژه در ذهن مخاطبان تبدیل شده است.
۷) به بخش آنالیز اینستاگرام توجه کنید
صفحات بیزینس دارای بخشی هستند که اطلاعات بسیار مفیدی پیرامون کاربران و محتوای منتشر شده به شما ارائه میدهد. محتویات این بخش را دائما تجزیه و تحلیل کنید. این دادهها شما را هدایت خواهند کرد تا مخاطب خود را بیشتر بشناسید و محتوایی بهتر و موثرتر تولید کنید.
اینستاگرام مهمترین بستر اینترنتی کسبوکارهای آنلاین است. بسیاری از بلاگرها و فروشگاهها سالانه صدها میلیون تومان از این شبکه اجتماعی درآمدزایی میکنند. اگر به دنبال استفاده از چنین فرصتهایی هستید، باید برای رقابتی سخت و البته جذاب آماده شوید. با رعایت اصول جذب فالوور اینستاگرام میتوانید در چند ماه کسبوکار خود را متحول کنید.