زیرشاخههای دیجیتال مارکتینگ
دیجیتال مارکتینگ به گونهای از مارکتینگ گفته میشود که به صورت آنلاین یا طریق دستگاههای الکترونیک انجام میشود. در سالهای اخیر بازاریابی دیجیتال به شدت مهم شده و پیشرفت کرده و زیرشاخههای متعددی از دل آن بیرون آمده است. دلیلش هم چیزی نیست جز بالا رفتن تعداد کسب و کارها و برندها در فضای آنلاین و ایجاد رقابت شدید بین آنها. حالاست که مزیت رقابتی مهم میشود و هر کدام از آنها باید به شیوهای خود را به دنیا نشان دهند؛ این تفاوت را بین رقبا در این فضا، دیجیتال مارکتینگ ایجاد میکند.
دیجیتال مارکتینگ انواع مختلفی دارد که ما در این مطلب آنها را بررسی میکنیم:
ایمیل مارکتینگ
ایمیل مارکتینگ یکی از قویترین شیوههای دیجیتال مارکتینگ است. ایمیل مارکتینگ در عین این که سرمایهی کمی میخواهد، سودآوری بالایی دارد؛ به همین دلیل هر کسب و کاری باید به این روش توجه کند. به وسیلهی ایمیل مارکتینگ، ما مخاطبان خود را از تخفیفات، محصولات جدید و اخبار مطلع میکنیم.
فرض کنید که میخواهید موبایل بخرید، به دیجیکالا رفته و موبایلی که به نظرتان مناسب است را انتخاب کردید و در سبد خرید خود گذاشتید ولی دربارهی خرید آن مطمئن نیستید و مدتی است که در سبد خرید شما مانده است. حالا دیجیکالا با دادن یک تخفیف روی کالایی که مدتهاست در سبد خریدتان است، باعث میشود که شما وسوسه شوید و خریدتان را نهایی کنید. این نمونهی یک ایمیل مارکتینگ موفق است.
بازاریابی محتوایی
«محتوا پادشاه است» حتما این جمله را شنیدهاید. محتوا این روزها قدرت زیادی دارد. با محتوای خوب و باکیفیت میتوانید تعداد زیادی مخاطب را جذب کنید. محتوا انواع مختلفی دارد مثل محتوای متنی، عکسی و ویدیویی. با توجه به جایی که محتوا را در آن به اشتراک میگذاریم انتخاب میکنیم که کدام نوع محتوا برای ما مناسبتر است. پس بازاریابی محتوایی برای برندتان را فراموش نکنید.
سوشالمدیا مارکتینگ
شبکههای اجتماعی یکی از قدرتمندین ابزارهای این روزهای جهان است. در سالهای اخیر افراد زیادی در سراسر دنیا در سنین مختلف جذب این شبکهها شده اند و این فضا بخش جدانشدنی از زندگی مردم دنیا به حساب میآید. با استفاده از تکنیکها و ابزارهای مناسب میتوانیم در این فضا دیده شویم و مخاطبان خود را پیدا کنیم. محبوب ترین شبکه های مجازی در ایران اینستاگرام، توییتر، فیس بوک و تیک تاک هستند.
اینفلوئنسر مارکتینگ
همانطور که گفتیم شبکههای مجازی این روزها بسیار پولساز شده است و همین دلیل باعث فعالیت افراد مشهور و تاثیرگذار در این فضا شده است. به افرادی که در فضای مجازی روی کاربران تاثیر زیادی میگذارند اینفلوئنسر گفته میشود؛ این افراد دنبال کننده های زیادی دارند و مطالبی که منتشر میکنند توسط افراد زیادی دیده میشود. زمانی که با همکاری اینفلوئنسرها در فضای مجازی به آگاهی و فروش و دیده شدن برندمان کمک کنیم ،اینفلوئنسر مارکتینگ میگوییم.
موبایل مارکتینگ
به تمام راههایی که از طریق موبایل پیام خود را به مخاطب میدهیم موبایل مارکتینگ گفته میشود. این شاخه بسیار گسترده است و اس ام اس مارکتینگ، سوشیال مدیا مارکتینگ و… از زیر شاخه های موبایل مارکتینگ هستند.
سئو
سئو یا Search engine optimization به معنای بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو است. به این صورت که اگر کسی خدمات یا محصولات ما را در گوگل جستجو کند، سایت ما جزو اولین سایتهایی باشد که به کاربر نمایش داده میشود. به وسیلهی سئو میتوانیم دیده شویم و فروش بالایی را تجربه کنیم. با شناخت و استفاده درست از کلمات کلیدی و تکنیکهای دیگر سئو میتوانیم رتبهی سایت خود را بالا ببریم.
تبلیغات تلویزیونی و رادیویی
تلویزیون و رادیو همیشه مخاطبان خود را دارد و میتوان گفت گستردهترین گروه مخاطبان را دارد. وقتی برای دیده شدن برندمان از تبلیغات تلویزیونی یا رادیویی استفاده میکنیم، در واقع از دیجیتال مارکتینگ استفاده میکنیم. این روش، اصولا روش سنتیتری برای بازاریابی است.
تبلیغات کلیکی (PPC)
در تبلیغات کلیکی، شما تبلیغی را به یک فرد یا تیم میسپارید و به ازای هر کلیکی که روی آن تبلیغ میشود، هزینهرا به او می پردازید. در نتیجه، مخاطبان به سایت شما منتقل میشوند و ترافیک سایت شما افزایش خواهد یافت و برای کسب و کار شما مفید است.
بیلبورد الکترونیک
بیلبوردهای الکترونیکی که در سطح شهر هستند وسیلهی خوبی برای دیده شدن کسب و کار شماست. با توجه به مخاطبان هدف شما، مکان بیلبورد انتخاب میشود. این بیلبوردها نگاههای زیادی را به سمت خود میکشانند و اغلب در مراکز شلوغ شهر قرار دارند.
وایرال مارکتینگ
حتما شما هم در تیک تاک و اینستاگرام دیدهاید که یک محصولی بسیار دیده میشود و به قول معروف وایرال میشود. و تعداد زیادی از افراد درباره ی آن محصول خاص صحبت میکنند یا حتی آن را نقد میکنند؛ به این اتفاق وایرال مارکتینگ میگوییم. وایرال مارکتینگ بیشتر به مخاطبان ما بستگی دارد که تا چه حد درباره محصول یا خدمت ما در صفحاتشان در شبکه مجازی صحبت کنند.
شما میتوانید از این روشها برای برند یا کسب و کار خود استفاده کنید تا فروش و مخاطبین خود را افزایش دهید. فقط باید مراقب باشید که از هر کدام از این روشها کی و چگونه استفاده میکنید تا بهترین نتیجه را به شما بدهد. با توجه به مقدار شناخته شده بودن برند شما، ممکن است بعضی از این روشها کار نکند؛ پس حتما برند خود را آنالیز کنید و بعد تصمیم بگیرید.