آموزش راه‌اندازی استارتاپ در فضای کار اشتراکی

0 23

راه‌اندازی استارتاپ بدون فضای کار اشتراکی و شتابدهنده، در درون زیرزمین، پارکینگ یا اتاق کناری خانه پدر و مادر ممکن بود‌. در بهترین حالت آن هم اجاره یک اتاق از یک دفتر کار بود تا بتوانند با هزینه ای کمتر، کار خودشان را شروع کنند. بنابراین نگاه کارآفرینان به این فضا با گذشت زمان و پیدا شدن مسیر‌های تازه، نیز تا حدی تغییر کرد. زیرا که چنین محیط‌هایی علاوه بر جلوگیری از رشد یک شرکت، فقط یک محیط امن برای افرادی به وجود آورد که می‌خواهند تنهایی کار کنند‌. به همین ترتیب وجود چنین محیط‌هایی ناکارآمد برای کارآفرین‌ها توانایی رشد کردن را از آنها می‌گرفت. با ظهور فضای کار اشتراکی مکان و امکاناتی در اختیار استارتاپ‌ها قرار گرفت که به پیشرفت هر چه بیشتر آن‌ها کمک می‌کرد. در ادامه مقاله با بررسی راه‌اندازی استارتاپ در فضای کار اشتراکی، مزایای این محیط بیشتر نمایان می‌شود.

استارتاپ چیست؟

قبل از شروع راه‌اندازی استارتاپ بهتر است با مفهوم این اصطلاح بیشتر آشنا شوید. با اینکه هنوز تعریف یکسان و دقیقی از واژه استارتاپ بیان نشده است اما منظور از راه‌اندازی استارتاپ، کسب و کاری است که از ایده‌های خلاقانه و فناورانه نشات می‌گیرد‌. بنابراین باید اهداف درستی را تعیین و به صورت اصولی کار را پیش ببرید‌. در چنین کسب و کاری یک گروه به عنوان تیم کاری فعالیت می‌کنند و آن ایده‌ای که تا به حال کسی از آن استفاده نکرده و یا هنوز در سطح جامعه فراگیر نشده است را عملی می‌نمایند. یک استارتاپ اگر بعد از راه‌اندازی پشتوانه فکری و سرمایه قوی داشته باشند و خود نیز مراحل آن را به صورت اصولی اجرا کند، به سرعت پیشرفت خواهد کرد. 

مراحل راه‌اندازی استارتاپ در فضای کار اشتراکی 

مراحل راه‌اندازی استارتاپ در فضای کار اشتراکی 

بیشتر افراد به دنبال این هستند که چگونه می‌توان با راه‌اندازی استارتاپ پولدار شد؟ باید به این افراد گفت که هر استارتاپی موفق نخواهد شد و هر کس هنگام راه‌اندازی یک کسب و کار استارتاپی پولدار نمی‌شود. بنابراین در ادامه کار مراحل راه‌اندازی استارتاپ برای شما توضیح داده می‌شود تا با شرایط بیشتر آشنا شوید.

1. بهترین ایده را انتخاب کنید

اولین قدم برای راه‌اندازی یک کسب و کار موفق، انتخاب ایده‌ای منحصر به فرد و همه جانبه است که بدانید به حد زیادی به موفقیت می‌رسد. بهترین روش در انتخاب یک ایده ناب و نوآورانه بررسی کمبودها و نیازهای جامعه خواهد بود. می‌توانید در این راه از یک فریلنسر کمک بگیرید. 

2. در مورد ایده انتخابی خود تحقیق کنید

برای اینکه تا حدودی مطمئن شوید که ایده انتخابی شما موفق خواهد شد و می‌توانید از مزایای استارتاپ‌ها بهره‌مند شوید، بهتر است درباره آن به خوبی تحقیق کنید.

3. نمونه اولیه تهیه کنید

گاهی ایده شما برای راه‌اندازی استارتاپ تولید یک محصول است. بنابراین قبل از شروع جدی کار خود از محصولات مد نظرتان، چند نمونه را تهیه کنید. 

4. نمونه را به یک جامعه کوچک ارائه دهید

بعد از تولید نمونه‌هایی از محصولات خود، حال آن‌ها را به جامعه کوچکی از افراد مانند فامیل ارائه دهید‌. چنانچه استارتاپ انتخابی شما در زمینه خدمات فعالیت می‌کند، فرمی را تهیه کرده و از این افراد درباره محصولات خود نظرسنجی کنید. با نظرات افراد این جامعه شما می‌توانید بازخوردها در مورد خود را مورد بررسی قرار دهید. 

5. ایده استارتاپی خود را ثبت کنید

بعد از بررسی بازخوردها، در صورت مثبت بودن نظرات جامعه در قبال نمونه‌های شما، حال باید به فکر ثبت ایده‌ی استارتاپ به نام خود باشید. با ثبت ایده‌ی خود هيچ کس نمی‌توان ادعایی در رابطه با ایده و کسب و کار شما داشته باشد. 

6. سرمایه گذار جذب کنید

اگر مراحل راه‌اندازی استارتاپ تا به اینجا با موفقیت سپری شد، بهتر است به دنبال جذب یک سرمایه گذار برای کسب و کار خود باشید. با کمک از سرمایه گذاران می‌توانید محصولات‌تان را تولید و خدمات خود را ارائه کنید. به این ترتیب است که با پیشرفت هر چه بیشتر بخشی از بازار را به دست خواهید گرفت‌. 

7. کسب و کار خود را راه‌اندازی کنید

مراحل که به طور کانل و دقیق توسط تیم کاری انجام شد، می‌توان گفت که نوبت راه‌اندازی استارتاپ است. 

راه‌اندازی استارتاپ در فضای کار اشتراکی 

راه‌اندازی استارتاپ در فضای کار اشتراکی 

حال که مراحل راه‌اندازی استارتاپ مورد بررسی قرار گرفت، باید گفت که بهتر است برای شروع کار از فضای کار اشتراکی کمک گرفت‌‌. شاید سوال پیش آید که چرا باید استارتاپ را در فضای کار اشتراکی راه‌اندازی کرد. در ادامه با بررسی ویژگی‌های این فضا دلیل این کار به خوبی مشخص خواهد شد.

فضای اشتراکی با رشد تناسب دارد 

در فضای کار مشترک امکاناتی در نظر گرفته شده است که با استفاده از آن‌ها، استارتاپ‌ها می‌توانند از پس خرج و مخارج خود بربیایند و زمینه رشد برای آن‌ها امکان پذیر می‌شود. استارتاپ‌ها برای راه‌اندازی کسب و کار خود ضمن اجاره یک دفتر کار باید هزینه‌های دیگر را نیز در نظر یگیرند‌. هزینه‌هایی مانند اتاق جلسات، خدمات آشپزخانه، میز و صندلی‌های مختلف، دسترسی افراد مختلف و برای راه‌اندازی استارتاپ لازم هستند که در یک فضای کار اشتراکی، همگی برطرف شده‌اند. شاید در نگاه اول این هزینه‌ها سبک باشند اما در ادامه می‌توانند دست اندازهایی را در مسیر موفقیت استارتاپ به وجود آورند. گاهی هم توجه به این بخش از مشکلات، جلوی انجام دادن کارهای بزرگتر را خواهد گرفت.

استارتاپ

در ارائه خدمات سادگی به خرج می‌دهد

بیشتر مواقع حضور تنها چهار پنج نفر در یک اتاق کار، به مرور انگیزه رسیدن به اهداف را در کارمندان کمرنگ می‌کند. برعکس در محیطی که همه مشغول کار هستند، انگیزه و انرژی برای کار کردن بالا می‌رود. آن‌چه که فضای کار اشتراکی کوتاه‌تر انجام می‌دهد، پیدا کردن یک نیروی کار تازه، ترغیب کردن دیگران برای همکاری، ساختن فضای جدید برای همکار تازه و انگیزه سازی است. بعد از گرد آوردن این شرایط، زاویه خدمات آشپزخانه و کافه و رستوران را برای کارمندان فراهم می‌کند. به این ترتیب دیگر لازم نیست در زمان استراحت با عجله به دنبال رستوران بود و با استرس غذا خورد. در هنگام راه‌اندازی استارتاپ در فضای کار اشتراکی چند تا کافه و رستوران در کنار همدیگر قرار دارند. از طرفی دیگر هم همکاران به راحتی به مترو دسترسی دارند تا برای حضور همکاران و حتی مصاحبه‌های کاری، بخش زیادی از دغدغه‌ها کم شوند‌.

برای شبکه‌سازی برنامه‌های مشترک دارد

در راه‌اندازی استارتاپ شناساندن کسب و کار خود به دیگران، حتی با وجود برنامه ریزی هم کار ساده‌ای نیست. هم‌چنین ارتباط با دیگر شرکت‌ها و کسب و کارها سخت به نظر می‌رسد‌. مشکلاتی مانند شکل نگرفتن رابطه‌ها در حد انتظار، پا پس کشیدن حامیان یا از دست رفتن ارتباط‌ها با دیر شروع کردن همواره استارتاپ را تهدید می‌کنند. وجود برنامه‌های مشترک در فضای کاری اشتراکی در اصفهان به کسب و کارها فرصت آشنایی با یکدیگر را می‌دهد. برگزاری کارگاه‌ها و دورهمی‌ها در فضای کار اشتراکی به استارتاپ‌ها فرصت شبکه سازی و پیدا کردن همکارهای مختلف را خواهد داد. در این محیط به صورت هفتگی یا ماهیانه چنین رویدادهایی را برگزار می‌کنند‌. 

جمع بندی 

راه‌اندازی استارتاپ در فضای کار اشتراکی ضمن کاهش هزینه‌ها در اجاره یک دفتر و تامین امکانات، باعث انگیزه بیشتر کارمندان برای رسیدن به هدف و ارتباط با دیگر کسب و کارها می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.