تولید محتوا چگونه به رشد کسب و کار وبرند شدن آن کمک می کند؟
در چند سال اخیر وبسایتها و پلتفرمهای اینترنتی فعالیتهای مربوط به تولید محتوا را به شکل جدیتری پیگیری میکنند. به نظر میرسد همه به اهمیت نقش تولید محتوا در رشد کسب و کار پی بردهاند. در این مطلب به طور مختصر به تعریف محتوا خواهیم پرداخت و تاثیر آن را در رشد و توسعه کسبوکار بررسی خواهیم کرد.
محتوا چیست؟
تمام تولیدات متنی، ویدیویی، تصویری و صوتی را میتوان محتوا نامید. محتوا یک اثر محسوب میشود که حامل یک پیام مشخص برای مخاطب است. این پیام میتواند تبلیغ یک محصول، ارائه یک نکته عملی، آگاهسازی افراد و … باشد. قالبها و اشکال مختلفی برای تولید محتوا وجود دارد و روشهای ارائه نیز بسیار متنوع است.
نقش تولید محتوا در رشد کسب و کار چیست؟
تا چند سال پیش اگر برای خرید یک محصول به وبسایتهای اینترنتی مراجعه میکردید، در بهترین حالت میتوانستید تصاویر و مشخصات کلی محصول را مشاهده کنید. این در حالی است که مشتری نیاز به ارائه توضیحات پیرامون قابلیتها و ویژگیهای هر محصول دارد. از طرفی بسیاری از مردم برای رفع نیازها و پاسخ سوالهایشان از طریق گوگل جستجوهایی انجام میدهند. خیلی زود مشخص شد که محتوا نقش کلیدی در تصمیمگیریهای کاربران و مشتریان دارد.
محتوا در نقش فروشنده
اگر برای خرید یک محصول شوینده به فروشگاهی در نزدیکی خانه مراجعه کنید، میتوانید با فروشنده پیرامون ویژگیها و قابلیتهای محصول گفتگو کنید. محتوا میتواند همین نقش را برای وبسایتهای فروشگاهی بازی کند. مشتری باید نسبت به خرید محصول قانع شود و پاسخ تمام شکوتردیدهایش را در محتوای توضیح محصول بیابد. قطعا اگر این محتوا به صورت تصویری و ویدیویی باشد سبب افزایش تمایل کاربر به شناخت محصول خواهد شد. این نقش تولید محتوا در رشد کسب و کار در سالهای گذشته گسترش پیدا کرده است و اکثر فروشگاههای اینترنتی بخشهایی را برای معرفی و توضیح محصول طراحی کردهاند.
محتوا در نقش مشاور
در بسیاری از موارد کاربر یا مشتری نمیداند دقیقا به چه محصولی نیاز دارد. در این مواقع کاربران سوال خود را در گوگل جستجو میکنند و به دنبال پاسخی برای حل مشکل هستند. در این مواقع محتوا میتواند به عنوان مشاور مشکل را به خوبی ریشهیابی و بررسی کند. سپس راهحلهای موجود را شناسایی کرده و در نهایت بهترین راهکار را ارائه دهد. گاهی اوقات این راهکار یکی از محصولات و خدمات وبسایت سازنده محتوا است و گاهی صرفا محتوا نقش مشاوری بیطرف را بازی میکند. برای مثال فردی به دنبال یافتن راههای افزایش تمرکز است و وبسایت با تولید محتوا پیرامون افزایش قدرت تمرکز و توان ذهنی، پکیچ آموزشی تمرینهای افزایش تمرکز خود را به کاربر پیشنهاد میدهد.
محتوا در نقش روابط عمومی
بسیاری از کسبوکارها و برندها در طول دوره کاری خود با مسائل و مشکلات زیادی روبهرو میشوند. این اتفاقات سبب افزایش شایعات و حرف و حدیثها پیرامون کسبوکار و اعتبار برند خواهد شد. در این مواقع محتوا میتواند با آگاهسازی مخاطبان نسبت به فعالیتهای سازمان یا شرکت، ابهامات و اتهامات به وجود آمده را رفع کند. گاهی هم پیشفرضهایی در ذهن مخاطبان وجود دارد که باید به آنها پاسخهای شفافی ارائه کرد. برای مثال بسیاری از کاربران پیرامون اعتبار و مجوزهای قانونی کسبوکارهای حوزه مالی همیشه وسواس دارند. به کمک تولید محتوا میتوان این شکوتردیدها را رفع کرد.
محتوا در نقش تبلیغکننده و معرفیکننده
یک نقش تولید محتوا در رشد کسب و کار مربوط به روزهای ابتدایی پیدایش شرکتها و سازمانها است. در زمانهایی که شرکتها نیاز گستردهای به تبلیغات و معرفی خود به مخاطب دارند، محتوای جذاب میتواند بهترین عامل برای جلب توجه کاربران باشد. باید دقت داشت که این نوع محتوا باید به بهترین و جذابترین شکل کسبوکار را معرفی کند. همچنین برای تبلیغات در پلفترمهای مختلف نیز نیاز به محتوای خلاقانه و اثرگذار خواهیم داشت. بنابراین محتوای خوب میتواند روزهای سخت ابتدایی را به پلی برای رسیدن به موفقیت تبدیل کند.
همانطور که ذکر شد، نقش تولید محتوا در رشد کسب و کار بسیار قابل توجه و ویژه است. محتوا در موقعیتها و زمانهای مختلف به داد مدیران خواهد رسید. بنابراین اهمیت دادن به کیفیت محتوا و استخدام نیروهای متخصص در این زمینه شاید از جذب تیم فروش قوی یا متخصصان فنی متبحر هم ضروریتر باشد. امروزه محتوا حرف اول را در جذب مخاطب میزند؛ قبل از این که به فکر فروش محصولاتی کارآمد در کمپینهای جذاب باشیم، باید محتوایی اثرگذار در رابطه با محصول و کمپین تولید کنیم.