همه چیز درباره ویروس کرونا – علائم جدید، روش‌های پیشگیری و درمان

0 1,505

ویروس کرونا عامل یکی از سخت‌ترین آنفولانزاهایی است که جهان کنون با آن مواجه شده است. این ویروس بیشتر از طریق هوا و گاهی نیز از طریق سطوح به افراد منتقل می‌شود. کروناویروس ابتدا در دستگاه تنفس فوقانی مستقر می‌شود و در صورت مساعد بودن شرایط در آنجا تکثیر و سپس به حلق و در انتها به ریه می‌رسد. در هریک از این مراحل فرد با علایمی خاص روبرو می‌شود. ورود ویروس به بدن، در صورتیکه سیستم ایمنی به سرعت وارد عمل نشود، ابتدا با تب همراه می‌شود. تب ناشی از ورود کروناویروس به بدن به یک تا دو درجه می‌رسد. با کلنیزه شدن ویروس در ناحیه حلق، گلودرد و سرفه نیز آغاز می‌شود. این مرحله در درمان بیماری کووید ۱۹ بسیار حیاتی است. چنانچه در این مرحله سیستم ایمنی نتواند رشد ویروس را متوقف کند، ویروس به ریه راه پیدا می‌کند و بیماری  وارد فاز سخت‌تر و خطرناک‌تر می‌شود.

بروز علایم بیماری کووید ۱۹ به چه عواملی بستگی دارد؟

افراد با شرایط مختلف علایم بیماری کووید ۱۹ را به شکلی متفاوت تجربه می‌کنند. سن، بیماری‌های زمینه‌ای و داروهای مصرفی، و ظرفیت تنفسی افراد همگی از عوامل تاثیرگذار بر نحوه بروز علایم هستند. به طور کلی افراد بالای ۶۵ سال بیشترین درگیری را با این بیماری دارند، همچنین سیستم ایمنی افراد دارای بیماری دیابت، افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی، افراد تحت شیمی‌درمانی و افراد دارای اضافه وزن نیز در مواجه با ویروس کرونا به صورتی ضعیف‌تر عمل می‌کند. به طور مثال، در افرادی که داروهای مخصوص بیماری دیابت را مصرف می‌کنند سیستم ایمنی تحت تاثیر این داروها ضعیف شده و عملکرد مناسبی در برابر ویروس کرونا نخواهد داشت. از طرف دیگر، سیستم ایمنی ورزشکارانی که ظرفیت تنفسی بالایی دارند، مانند دوچرخه‌سواران و کوهنوردان به شکلی موثرتر در این زمینه وارد عمل خواهد شد. در این افراد ممکن است بعد از ورود ویروس به بدن، هیچگونه علایمی ظاهر نشود.

علایم جدید ویروس کرونا

ویروس کرونا ویروسی پیچیده است و طی یک سالی که از شناسایی آن گذشته علایم مختلفی از آن گزارش شده، از کاهش حس چشایی و بویایی تا احساس طعمی مشابه بنزین پس از خوردن گوشت گاو. ویروس‌ها به طور طبیعی در هر نسل خود دچار جهش‌های مختلفی می‌شوند و همین جهش‌ها هستند که باعث تغییرات گسترده ویروس‌ها می‌شوند و در نهایت شناسایی آن‌ها و یافتن درمان قطعی در برابر آن‌ها را سخت می‌کنند. به همین دلیل است که علایم بیماری کووید ۱۹ به طور مرتب در حال تغییر هستند. اما براساس گفته‌های سازمان جهانی بهداشت، جدیدترین علایم ورود ویروس کرونا به بدن شامل تب، آبریزش بینی، گلودرد، سرفه‌های خشک، احساس درد در سینه و نفس‌تنگی (در حالت پیشرفته)، از دست دادن حس بویایی و چشایی، مشکلات گوارشی مثل اسهال و یبوست، رنگ‌پریدگی پوست بخصوص در نواحی دست و پا، سکته یا خون‌ریزی مغزی و از دست دادن توانایی حرکت است.

درمان بیماری کووید ۱۹

همچون بسیاری دیگر از بیماری‌های ویروسی، در برابر بیماری کووید ۱۹ نیز تاکنون درمان موثر و قطعی شناخته نشده است. داروهای مختلفی در این زمینه امتحان شده‌اند که برخی تا حدودی موثر بوده‌اند، اما نه به شکلی که بتوان آن‌ها را به عنوان داروی درمان قطعی ویروس کرونا در نظر گرفت. همچنین تحقیقات بر روی ساخت واکسن موثر در برابر کووید ۱۹ نیز در سراسر جهان درحال انجام است. اخیرا برخی کشورها اعلام کرده‌اند که به واکسن موثر در این زمینه دست یافته‌اند. اما حقیقت این است که تایید این واکسن‌ها به ماه‌ها تحقیقات آزمایشگاهی و بالینی نیاز دارد و تاثیرات آن باید در طولانی‌مدت بررسی شود. تا به امروز هیچ واکسنی در این زمینه در هیچ کشوری تایید نشده است.

راه‌های پیشگیری از بیماری کووید ۱۹

قدرت انتقال ویروس کرونا و سایر اعضای خانواده کروناویریده بسیار بالا است و به همین دلیل از این ویروس‌ها به عنوان ویروس‌های اَبَرمسری یاد می‌شود. از طرف دیگر پیشگیری از انتقال آن هم کار چندان سختی نیست. برای پیشگیری از بیماری کووید ۱۹ بهتر است این اقدامات انجام شوند:

  • حفظ فاصله اجتماعی موثرترین راه پیشگیری از این بیماری است. در فضاهای شلوغ و سربسته لازم است افراد حداقل ۲ متر با یکدیگر فاصله داشته باشند.
  • دومین روش موثر، استفاده از ماسک است. برای افرادی که در محیط‌های پرخطر مثل بیمارستان‌ها و ادارات فعالیت نمی‌کنند، ماسک‌های سه‌لایه موجود در بازار بهترین گزینه هستند.
  • شستن دست‌ها، آبکشی چشم‌ها، بینی و حلق با آب گرم یکی دیگر از بهترین روش‌های پیشگیری از بیماری کووید ۱۹ است. همچنین قرقره کردن آب‌نمک نیز روش خوبی برای پاکسازی ناحیه دهان و حلق است.
  • استفاده مرتب از سبزیجات و میوه‌ها و دریافت ویتامین C و D از دیگر روش‌های موثر در تقویت سیستم ایمنی بدن و مقابله با ویروس کرونا هستند.
  • از حضور غیر ضروری در مراکز درمانی به شدت پرهیز کنید. در روزهای نخست شیوع ویروس کرونا در ایران، تحقیقات نشان دادند ۶۰٪ از افراد مبتلا شده به این ویروس، در مراکز درمانی آلوده شده‌اند. جراحی‌های زیبایی و درمان‌های غیرضروری را به زمان دیگری موکول کنید. در صورت بروز علایم بیماری کووید ۱۹ نیز در روزهای نخست نیازی به مراجعه به مراکز درمانی ندارید. تنها در صورتیکه علایم پس از چند روز شدت یافتند، با رعایت نکات بهداشتی، به مراکز درمانی مراجعه کنید. سعی کنید تا پیش از آن که نوبت‌تان شود خارج از مطب و در فضای باز بمانید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.