تقویم تولید محتوا چیست؟

0 114

«بازاریابی محتوا تنها روش بازاریابی است که به جا مانده.» حتما این جمله را شنیده‌اید؛ امروزه نمی‌توان قدرت محتوا را در بازاریابی نادیده گرفت. بازاریابی محتوا یکی از رایج‌ترین و موفق‌ترین روش‌های دیده شدن است و راهی است برای رساندن برند به اهدافش. محتوا انواع مختلفی دارد مثل ویدیو‌های کوتاه تیک‌تاک، عکس‌های اینستاگرامی، ویدیو‌های بلند یوتیوب و حتی متن‌های نوشته شده بر روی وبسایت‌ها؛ این‌ها همه محتوا هستند که شما روزانه در شبکه‌های مجازی آنها را می‌بینید. 

 

حتما دارید به این فکر میکنید که کدام نوع از محتوا برای شبکه‌های اجتماعی یا وبسایت شما مناسب است؟ اینجاست که ما به کمک شما می‌آییم.

 تفاوت بزرگی بین تولید‌محتوای معمولی و بازاریابی محتوا که یکی از شاخه‌های دیجیتال مارکتینگ است، وجود دارد. در بازاریابی محتوا، تولید محتوا می‌کنیم تا به اهداف استراتژیک برند، فروش، رفع نیاز مخاطب یا تبلیغ برسیم. برای تولید‌ محتوای اصولی و مناسب، ما از ابزاری کمک می‌گیریم به نام تقویم تولید‌محتوا؛ که به ما کمک می‌کند تا محتوای خود را برنامه‌ریزی کرده و به‌صورت منظم پیش ببریم. در این مطلب می‌خواهیم به شما بگوییم که چطور باید تقویم تولید‌ محتوای مناسبی برای بازاریابی محتوای خود درست کنید.

مراحل ساخت یک تقویم تولید‌ محتوای موثر

برای اینکه با ساختن تقویم محتوایی برای برندتان بیشتر آشنا شوید، ما در این مطلب به ۱۰ مرحله مهم برای این کار پرداخته‌ایم و آنها را بررسی کرده‌ایم:

تولید محتوا
تولید محتوا

۱-هدف‌ها را مشخص می‌کنیم

اولین و مهم‌ترین قدم، مشخص کردن هدف خود از تولید محتواست. خیلی از برند‌ها با هدف بالا بردن اعتبار برند و اعتماد در بین کاربران یا ساختن آگاهی برند تولید محتوا می‌کنند.

۲-انتخاب مخاطب هدف

انتخاب این که مخاطب محتوای شما کیست یکی از بخش‌های کلیدی است و می‌تواند نقشه راهی شود تا شما بتوانید بر طبق سلیقه‌ی مخاطبانتان تولید‌ محتوا کنید. 

۳-بررسی محتوای فعلی خود

تابه‌حال شنیده اید که تا وقتی ندانی کجا هستی، نمی‌توانی به مقصد خود برسی؟ فرض کنید شما می‌خواهید به بندرعباس سفر کنید. اولین قدم چیست؟ بله دانستن اینکه مبدا کجاست و از کجا می‌خواهید شروع کنید. حالا می‌توانید نقشه راه را پیدا کرده و برای مسیر پیش رو برنامه‌ریزی کنید.

۴-انتخاب مناسب‌ترین کانال‌ تولید‌محتوا 

برای انتخاب بهترین کانال تولید‌محتوا باید از خود ۲ سوال بپرسید:

مخاطب هدف من در کدام کانال‌ها فعال است؟

 من از کدام کانال ارتباطی آنلاین می‌توانم به مخاطبانم نزدیک شده و آنها را جذب کنم؟

۵-انتخاب نوع محتوایی که می‌خواهید بگذارید

همانطور که قبلا اشاره کردیم، محتوا انواع مختلفی دارد مثل محتوای متنی، ویدیویی، عکسی و محتوای شنیداری مانند پادکست؛هدفی که دارید تعیین می‌کند که کدام نوع از محتوا برای برندتان در این زمان مناسب‌تر است.

۶-تعیین بودجه، ابزار و منابع

برای نوشتن این بخش باید بدانید که چقدر بودجه دارید، از چه ابزار‌هایی می‌خواهید استفاده کنید، چه کسی موضوعات محتوا را می‌نویسد و چه کسی آن را اجرا می‌کند.

ابزار تولید محتوا
ابزار تولید محتوا

۷-ساخت تقویم محتوا

داشتن تقویم تولید محتوا برای اجرایی شدن استراتژی برند شما مهم و حیاتی است. باید بنویسید که چه نوع محتوا را در چه زمانی می‌خواهید بسازید و انتشار دهید. همچنین می‌توانید عملکرد محتوا را بعد از انتشار ثبت کنید.

۸-تولید‌ محتوا

الان نوبت به ساخت محتوایی که برایش برنا‌مه‌ریزی کرده بودید می‌رسد. با نوشتن لیستی از ایده‌ها برای محتواهای خود، کار را راحت کنید و نیازی نیست که هر بار به این فکر کنید که چه محتوایی بسازید.

۹-به اشتراک‌گذاری محتوا

حالا که تقویم تولید‌ محتوا و محتوا آماده شد، نوبتی هم باشد، نوبت به اشتراک‌گذاری محتوا در کانال‌هایی که انتخاب کردید می‌رسد. اگر محتوایی خوب عمل کرد و دیده شد، می‌توانید آن‌ را در کانال‌های دیگر هم به اشتراک بگذارید.

شبکه‌های مجازی
شبکه‌های مجازی

۱۰-بررسی نتایج

بررسی و آنالیز کردن نتایج یکی از مهم‌ترین مراحل است. بدون انجام دادن این مرحله شما نمی‌توانید بدانید که به اهدافی که در مرحله یک آنها را انتخاب کردید نزدیک شدید یا خیر. فهمیدن این که مخاطب هدف شما، به کدام یک از محتواهای شما بیشتر علاقه دارد و آن را پسندیده و برای دوستانش فرستاده است به شما کمک بسزایی می‌کند تا در آینده محتوای بهتری بسازید و نتایج بهتری را دریافت کنید. می‌توانید با استفاده از ابزارهایی مثل گوگل آنالیز، نتایج و بازدید‌ها را بررسی کنید و برای تولید‌ محتوای ماه بعدی خود برنامه‌ریزی کنید.

محتوا هر چیزی است که به زندگی خواننده‌ی آن ارزشی اضافه می‌کند

اگر تصمیم شما هم بازاریابی محتوا است؛ اولین قدم ساخت یک تقویم تولید محتواست. این تقویم مانند نقشه راه عمل می‌کند و به شما کمک می‌کند که اوضاع را کنترل کنید و چیزی از دستتان در نرود؛ این یک روش هوشمندانه است که می‌توانید از آن کمک گرفته و بهترین و با کیفیت‌ترین محتوا را برای مخاطبانتان تولید کنید، نتایج و تعاملات را هم بررسی کنید و مخاطبین و دغدغه‌های آنها را بشناسید.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.