نحوه تولید محتوا برای شبکه های اجتماعی

0 1,177

« شبکه های اجتماعی یکی از بزرگترین ابزارها در دنیای مدرن امروزی هستند. » 

اگر نگاهی به اطراف خود کنید بی‌شک به قدرت شبکه های اجتماعی و تاثیر آن در زندگی روزمره خود و اطرافیانتان پی می‌برید. همه ما بیش از نیمی از ساعات روز خود را به این رسانه‌ها اختصاص داده و جزئی از زندگی ما شده‌اند. استفاده صحیح از شبکه‌های اجتماعی نه تنها مانعی ندارند بلکه می‌توانند در رشد و گسترش کسب و کارها نیز به ما کمک کنند.

امروزه سوشیال مدیاها یکی از ابزارها برای بازاریابی و جذب مخاطب هستند و کمک گرفتن از آن‌ها می‌تواند نقش مهمی در پیشرفت کسب و کارها داشته باشد. شناخت صحیح مخاطب، شناخت دقیق شبکه اجتماعی که می‌خواهید برای آن فعالیت کنید، داشتن برنامه صحیح برای تولید محتوا و … همه از نکاتی هستند که در تولید محتوای با کیفیت به شما کمک می‌کنند. شما نیز اگر صاحب یک کسب و کار آنلاین هستید و تمایل دارید با استفاده از شبکه‌های اجتماعی تاثیری بر روی کسب و کار خود بگذارید همراه ما باشید تا شما را با نحوه بازاریابی محتوایی آشنا کنیم.

تولید محتوا در شبکه های اجتماعی چه مزایایی دارد؟

بهتر است قبل از شروع تولید محتوا برای شبکه های اجتماعی با مزایای این روش بازاریابی آشنا شوید و با به کارگیری استراتژهای صحیح می‌توانید مخاطبانی را به سمت کسب و کار خود هدایت کنید.

افزایش درآمد

یکی از مهمترین مزایای تولید محتوا تاثیر آن در افزایش درآمد با فروش محصولات و خدمات است. زمانی که شما بتوانید یک محتوای با ارزش درباره خدمات یا محصولات خود تولید کنید و آن را در شبکه‌های اجتماعی قرار دهید، مخاطبان بسیاری به سمت سایت شما کشیده می‌شوند که می‌توان آن‌ها را به مشتریان بالقوه برای کسب و کار تبدیل کرد. هرچه میزان اشتراک گذاری محتوای شما در رسانه‌های اجتماعی بیشتر باشد مشتریان بیشتری برای شما جذب می‌شود و این یعنی درآمد فروش شما افزایش پیدا می‌کند.

اشتراک گذاری توسط کاربران

اشتراک گذاشتن محتوا توسط کاربران شبکه‌های اجتماعی یکی دیگر از مزایای تولید محتوا در سوشیال مدیا‌ها است. این کار به بهتر دیده شدن محتوای شما در رسانه‌های اجتماعی کمک می کند و می‌توانید از این طریق مشتریان بیشتری را برای کسب و کار خود جذب کنید.

ایجاد تعامل با مخاطب

ایجاد ارتباط و تعامل با مخاطبان یکی از مزیت‌های تولید محتوا در رسانه‌های اجتماعی است. زمانی که شما محتوایی تولید می‌کنید و آن را با کاربران به اشتراک می‌گذارید بدون شک برای مخاطبان سوال‌هایی درباره محصولات یا خدماتتان پیش می‌آید که تمایل دارند پاسخ آن‌ها را بدانند. برای پاسخ دادن به سوالات آن‌ها می‌توانید به صورت انفرادی به پرسش‌های آن‌ها پاسخ دهید یا در یک محتوا جداگانه سوالات تمام کاربران را بررسی کنید. این روش در ایجاد ارتباط بین شما و مخاطبان‌تان کمک می‌کند.

مرزی برای جذب مشتریان وجود ندارد

یکی از مهمترین تاثیرات شبکه های اجتماعی در زندگی بشر از بین رفتن مرزهای مکانی و زمانی است و توانسته مشتریان بسیاری را از سراسر دنیا برای کسب و کارها جذب کند. تولید محتوا با کیفیت به بهتر دیده شدن محصول یا خدمات در کشورهای خارجی و تبدیل کردن آن‌ها به مشتری کمک می‌کند.

چه شبکه‌های اجتماعی برای کسب و کار شما مناسب هستند؟

قدم اول برای تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی شناخت صحیح رسانه مرتبط با کسب و کار شما است. این کار به شما کمک می‌کند تا مخاطب هدف خود را نسبت به کسب و کارتان انتخاب کنید. اگر محصولی که قصد ارائه آن را دارید مربوط به گروه سنی نوجوان و جوان است اینستاگرام بهترین ابزار برای معرفی آن است یا اگر محتوای شما تخصصی است انتشار آن‌ها در لینکدین می‌تواند گزینه خوبی باشد.

توییتر و فیس بوک نیز گزینه‌های مناسبی برای انتشار فیلم‌های بلند هستند. اگر قالب محتوای شما متنی است کانل‌های تلگرام ابزارهای مناسبی برای اشتراک گذاری محتوا هستند. همچنین اگر قصد دارید محتوای خود را به صورت عکس به اشتراک گذارید، پینترست می‌تواند گزینه مناسبی باشد. شناخت پرسونای مخاطب یکی از مهمترین نکات قبل از انتشار محتوا در رسانه‌های اجتماعی است. با این کار شما علایق و ویژگی‌های مخاطبان هدف خود را بهتر می‌شناسید و بر اساس نیاز آن ها اقدام به تولید و انتشار محتوا می‌کنید. استفاده از ابزاری مانند Sprout social به شما کمک می‌کند تا اطلاعات کافی درباره هر شبکه اجتماعی و کاربران آن به دست بیاورید و بر اساس آن اطلاعات، برای کسب و کار خود محتوا تولید کنید.

چگونه در شبکه اجتماعی اینستاگرام تولید محتوا کنیم؟

اینستاگرام یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین ابزارها در زمینه تولید محتوا و اشتراک گذاری آن است. اینستاگرام با داشتن امکانات و قابلیت‌هایی نظیر کامنت گذاشتن این امکان را به مخاطب شما می‌دهد تا تعامل و ارتباط بیشتری با شما و محصولات‌تان برقرار کند. همانطور که گفته شد، رسانه‌های اجتماعی ماهیت متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند و باید محتواهایی بر اساس ماهیت آن‌ها و کاربرانشان تولید کرد. اینستاگرام ماهیتی تفریحی دارد و کمتر کسی پیدا می‌شود که به متن‌های بلند و طولانی آن توجه داشته باشد اما چگونه می‌توانیم محتوایی مناسب برای اینستاگرام آماده کنیم؟

محتواهای دیداری مهمترین نوع محتوا در اینستاگرام

استراتژی تولید محتوا در سوشیال مدیا ها متفاوت است. اگر قصد دارید برای اینستاگرام محتوا تولید کنید باید تولید محتواهای دیداری را در اولویت کارهای خود قرار دهید. اکثر کاربران اینستاگرام زمان کمتری را برای خواندن متن‌های طولانی در این رسانه صرف می‌کنند و محتواهای دیداری را به محتوای متنی ترجیح می دهند. استفاده از عکس محصولات یا خدمات خود برای معرفی استفاده کنید. استفاده از رنگ در تصاویر به جذب مخاطب کمک بسیاری می‌کند. اگر محتوای شما نیز ویدئویی بود می‌توانید آن را به صورت یک دقیقه‌ای در اینستاگرام به اشتراک بگذارید و اگر زمان آن بیشتر شد از IGTV استفاده کنید.

شناسایی مخاطب هدف

یکی از نکات مهم در زمینه تولید محتوا برای شبکه‌های اجتماعی، شناسایی مخاطب هدف است. شناخت پرسونای مخاطب به شما این امکان را می‌هد تا بر اساس رده سنی و دیگر ویژگی‌های مخاطبان‌تان برای آن‌ها محتوا تولید کنید تا بتوانند با محصول یا خدمات شما بیشتر آشنا شوند. برای مثال اگر شما صاحب یک فروشگاه اینترنتی لوازم قنادی و شیرینی‌پزی هستید مخاطبان شما بیشتر خانم‌های خانه‌دار هستند پس باید بر اساس ویژگی‌های آن‌ها و با لحنی ساده محصولات خود را در قالب عکس یا فیلم به آن‌ها معرفی کنید.

عکس نوشته‌ها را جایگزین متن کنید

کاربران اینستاگرام برخلاف دیگر کاربران شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر و فیس بوک زمان کمتری را برای خواندن متن طولانی در کپشن سپری می‌کنند. اگر قرار است محتوای شما در این شبکه اجتماعی به صورت متنی تولید شود بهتر است آن را در قالب عکس نوشته با ظاهری جذاب منتشر کنید.

از هشتگ ها استفاده کنید

هشتگ ها یکی از جدیدترین قابلیت‌های اینستاگرام برای پیدا کردن محتوا و مخاطب هدف هستند. کاربر می توان با سرچ کردن کلمه‌ای که شما درباره آن محتوا تولید کرده‌اید به محتوای شما برسد. نکاتی که برای استفاده از هشتگ‌ها باید در محتوا رعایت کنید شامل: استفاده از هشتگ برند کسب و کار خود، از یک یا دو هشتگ انگلیسی استفاده کنید و تعداد هشتگ‌ها را بین هفت تا هشت عدد انتخاب کنید.

فعالیت‌های خود را با کاربران به اشتراک بگذارید

یکی دیگر از کارهایی که می‌تواند به شما برای جذب مخاطب کمک کند انتشار پشت صحنه فعالیت‌های روزانه‌تان در محل کار در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام است. این کار باعث ایجاد نزدیکی بین شما و مخاطب می‌شود و اعتماد مخاطب را نسبت به شما و محصولتان افزایش می‌دهد. این نوع محتوا بهتر است در قالب استوری در اینستاگرام قرار گیرد.

مصاحبه و گفت و گوهای صمیمانه

تولید محتوا به صورت ویدیویی یکی از مزیت‌های اینستاگرام است. شما می‌توانید با جمع‌آوری تعدادی از سوال‌های مخاطبان درباره کسب و کار خود، مصاحبه‌ها و گفت و گوهایی را آماده کنید و به سوال آن‌ها پاسخ دهید. زمان این ویدیو اگر طولانی بود، می‌توانید آن را در IGTV منتشر کنید. همچنین می‌توانید از مشتریانی که از محصولات یا خدمات شما استفاده کرده‌اند درخواست کنید تا نظرشان را در قالب یک فیلم برای شما ارسال کنند تا شما بتوانید آن را در اینستاگرام منتشر کنید.

از اینفلوئنسرها برای تبلیغات خود استفاده کنید

از جمله کسانی که امروزه می‌توانند نقش موثری در زندگی افراد و انتخاب‌ها داشته باشند، اینفلوئنسرها هستند. شما می‌توانید برای تبلیغ کسب و کار خود در اینستاگرام از اینفلوئنسر مرتبط با فعالیت‌های خود استفاده کنید و از آن‌ها بخواهید در قالب یک محتوای ویدیویی یا تصویری داستانی کوتاه درباره تجربه شخصی‌اش از استفاده از محصولات یا خدمات شما را با فالورهایش به اشتراک بگذارد. اگر اینفلوئنسری مرتبط با حوزه کاری خود پیدا نکردید می‌توانید از افراد دیگری استفاده کنید. تولید محتوا به این روش هزینه زیادی دارد اما مطمئن باشید نتیجه مثبت آن را چند ساعت پس از انتشار آن خواهید دید.

تولید محتوا در تلگرام

تلگرام نیز امروزه به عنوان یکی از ابزارهای شبکه‌های اجتماعی برای بازاریابی تولید محتوا مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع تلگرام یک پیام رسان است و نمی‌توان به آن شبکه اجتماعی گفت اما در کشور ما به دلیل استفاده از کانال‌های تلگرامی برای فروش و تبلیغ محصولات و همچنین داشتن گروه‌هایی برای گفت و گو کردن به عنوان یک شبکه اجتماعی شناخته شده است. چگونه می‌توانیم در این کانال‌ها تولید محتوا کنیم؟

ساخت کانال تلگرام

ایجاد کردن کانال تلگرام اصلا کار دشواری نیست برای این کار کافی است از تلگرام خود گزینه ساخت کانال را انتخاب کنید و سپس مخاطبین خود را به این کانال اضافه کنید. تعداد اعضای کانال در ابتدای شروع فعالیت اهمیت چندانی ندارد بلکه باید تلاش کنید با تولید محتوا با کیفیت اعضای کانال دوستان خود را به کانال شما دعوت کنند.

حفظ اعضای کانال

حفظ کردن اعضای گروه یکی از مهمترین کارها در هنگام تولید محتوا با استفاده از تلگرام است. برای این کار کافی است نظرسنجی‌هایی را برای کاربران خود ارسال کنید تا متوجه شوید به چه نوع محتوایی علاقه دارند. به صورت مستمر محتوا در کانال قرار دهید همچنین از به اشتراک گذاری محتوای تکراری در کانال پرهیز کنید.

زمان‌بندی دقیقی برای انتشار محتوا داشته باشید

یکی دیگر از موارد مهم که باید در هنگام تولید محتوا و انتشار آن در کانال‌های تلگرام در نظر داشت، زمان انتشار محتوا است. داشتن زمان‌بندی دقیق و منظم به شما کمک می‌کند تا محتوا را در زمانی مشخص که تقریبا تمامی اعضا فعال هستند به اشتراک بگذارید. برای مثال ساعت شش عصر تا ده شب بهترین زمان برای منتشر کردن محتوا در کانال‌های تلگرام هستند.

از محتواهای طولانی در تلگرام استفاده نکنید

از دیگر موارد که باید در تولید محتوا برای تلگرام به آن اشاره کرد، عدم استفاده از محتواهای بلند و طولانی است. متنی که برای معرفی محصول یا خدمات خود استفاده می‌کنید باید مختصر باشد و در عین حال مفهوم را به صورت واضح به مخاطب برساند. تولید اینفوگرافیک و فیلم‌های کوتاه نیز می‌توانند گزینه‌های خوبی باشند. از دیگر مزیت‌های تلگرام قابلیت اشتراک گذاری است. سعی کنید محتوایی با ارزش تولید کنید تا اعضای کانال بتوانند آن را با دیگران نیز به اشتراک بگذارند.

انتخاب صحیح عنوان و سرتیتر

یکی از مهم‌ترین موارد در هنگام تولید محتوای متنی استفاده از عنوان و سرتیتر مناسب برای متن است این قابلیت نه تنها برای محتواهای داخل سایت مهم است بلکه برای تولید محتوا در کانال تلگرام نیز اهمیت دارد. عنوان اولین چیزی است که توجه مخاطب را جلب می‌کند و مخاطب را برای ادامه دادن یا رها کردن محتوا تشویق می‌کند .

آدرس کانال تلگرام خود را در پایین مطلب‌ها قرار دهید

استفاده از آدرس کانال در زیر مطلب‌ها در هنگام تولید محتوا برای تلگرام از موارد مهم برای اشتراک گذاری و جذب مخاطب است. زمانی که شما از آدرس کانال تلگرامی خود استفاده می‌کنید این امکان را به سایرین می‌دهید تا با کلیک کردن روی آن وارد کانال شما شوند.

سخن آخر

شبکه های اجتماعی یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین ابزارها در دنیای مدرن برای پیشرفت کسب و کارهای آنلاین هستند. صاحبین این نوع کسب و کارها می‌توانند با تولید محتوای با کیفیت مخاطبان بسیاری را به سمت خود جذب کنند و آن‌ها را به مشتری تبدیل کنند. در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با تولید محتوا برای شبکه‌های اجتماعی مانند تلگرام و اینستاگرام آشنا کنیم تا بتوانید از این روش‌ها برای گسترش و پیشرفت کسب و کار خود استفاده کنید. شما نیز به عنوان یکی از صاحبان کسب و کارهای اینترنتی اگر تجربه‌ای در تولید کردن محتوا برای رسانه‌های اجتماعی دارید با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.