انواع روش های تولید محتوا

0 192

امروزه محتوا حرف اول را در بین عناصر جذب مخاطب می‌زند. برای هر فعالیتی در بخش‌های مختلف کسب‌وکار باید محتوای مناسبی را تولید کرد تا مخاطب با آن ارتباط برقرار کرده و ابهامات ذهنی‌اش را برطرف کند. روش های تولید محتوا متفاوت است و این موضوع دست تولیدکننده را برای تهیه آثاری بهتر و ارزشمندتر باز می‌گذارد.

روش های تولید محتوا برای وب‌سایت

اگر سوال یا کلیدواژه‌ای را در گوگل جستجو کنید صدها یا هزاران مطلب متعدد برای شما لیست خواهد شد. این مطالب به روش‌های گوناگونی تهیه شده‌اند. بسیاری از این مطالب محتوای سئو شده هستند. در حقیقت تولیدکننده محتوا علاوه بر گردآوری مطالب و تهیه یک مقاله، اصول سئو مثل تعداد کلیدواژه، لینک‌سازی، عنوان‌بندی صحیح و … را رعایت کرده است تا ربات‌های گوگل را برای به نمایش گذاشتن این مطلب قانع کند.

روش دومی که وب‌سایت‌ها برای تولید محتوا استفاده می‌کنند، ترجمه است. بسیاری از مطالب منابع فارسی معتبری ندارند و برای کسب اطلاع درباره آن‌ها باید از منابع خارجی استفاده کرد. اغلب در متون ترجمه شده از منابع متعددی استفاده نشده و گاهی اصول سئو نیز رعایت نمی‌شود. گرچه بسیاری از تولیدکنندگان محتوا در هنگام ترجمه متون خارجی اصول سئو را رعایت کرده تا محتوا جایگاه بهتری در نتایج گوگل داشته باشد.

یکی دیگر از روش های تولید محتوا برای وب‌سایت استفاده از بازاریابی محتوا است. در این نوع محتوا درباره محصولات و خدمات توضیحاتی ارائه می‌شود. بازاریابی محتوا تاکید زیادی بر جذابیت متن و نزدیکی به ذهن و ادبیات مخاطب دارد. بازاریابی محتوا باید مشتری و کاربر را نسبت به خرید یا استفاده از یک محصول قانع کند. حال ممکن است بدین منظور از استدلال‌‌های منطقی، هیجان‌ها، تکنیک فومو و … استفاده کند.

تولید محتوا

انواع روش های تولید محتوا

محتوا به شکل‌های متفاوتی تولید می‌شود. از مهمترین روش های تولید محتوا می‌توان به محتوای متنی اشاره کرد. مطلبی که شما در حال خواندن آن هستید یک محتوا متنی است. در واقع تمام متونی که در بلاگ‌ها و سایر پلتفرم‌های اینترنتی مشاهده می‌شوند محتوای متنی هستند. ارزان بودن، تهیه آسان، انعطاف بالا، سرعت بالا و … از مزایای محتوای متنی است.

روش دیگر تولید محتوا، خلق تصاویر است. تصاویر جذابیت بیشتری نسبت به متن برای مخاطب دارند. همچنین به کمک تصاویر تحریک احساسات و هیجان مخاطب آسان‌تر است. زیبایی، ماندگاری بیشتر در ذهن، استفاده از عناصر جذب‌کننده، هزینه نسبتا کم و … از مزیت‌های محتوای تصویری محسوب می‌شود.

از دیگر روش های تولید محتوا می‌توان به ویدیو‌ها اشاره کرد. ویدئو جذاب‌ترین نوع محتوا است و کاربران تمایل بیشتری به مشاهده و استفاده از آن دارند. انعطاف بسیار بالا، جذابیت بسیار زیاد، برقراری ارتباط قوی‌تر با کاربر، تحریک احساسات و هیجان‌ها و … از فواید تولید محتوای ویدئویی است.

نوع دیگری از محتوا تولید فایل است. جزوات و کتاب‌های الکترونیک جزو دسته محتوای متنی محسوب می‌شوند. امکان ارائه حجم زیادی از مطالب، قابلیت دانلود و استفاده به صورت آفلاین، قابلیت استفاده در زمان‌های مختلف توسط کاربر و … تعدادی از ویژگی‌های مثبت محتوای فایلی است.

 یکی دیگر از روش های تولید محتوا تهیه فایل‌های صوتی است. پادکست‌ها، آهنگ‌ها، گفتگوهای رادیویی، جلسات کلاب هاوس و … را می‌توان جزو گروه محتوای صوتی قرار داد. این محتوا شباهت زیادی به ویدئو دارد اما به دلیل عدم برخورداری از تصاویر و موشن‌گرافی، جذابیت کمتری خواهد داشت. برقراری ارتباط مستحکم‌تر با مخاطب، جذابیت بالا، تزریق هیجان و تحریک احساسات، ارزان بودن، سهولت تهیه و … از مزایای این نوع محتوا است.

روش های تولید محتوا

انواع روش های تولید محتوا از نظر بستر

بسترهای مختلفی برای تولید و انتشار محتوا وجود دارد. علاوه بر وب‌سایت‌ها، می‌توان از پلتفرم‌های ویدئویی، شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها برای تولید و انتشار محتوا استفاده کرد.

از پلتفرم‌های ویدئویی می‌توان به یوتیوب و آپارات اشاره کرد. امروزه یوتیوبرهای زیادی در ایران و جهان وجود دارند. افرادی که در این شغل به شهرت رسیده‌اند، موقعیت بسیار خوبی برای کسب درآمد و پیشرفت خواهند داشت.

بسیاری از کسب‌وکارها از شبکه‌های اجتماعی و مخصوصا اینستاگرام برای تولید محتوا استفاده می‌کنند. این شبکه اجتماعی به شما فرصت انتشار محتوای تصویری، متنی، ویدئویی، صوتی و ترکیبی از همه این‌ها را می‌دهد. بسیاری از شبکه‌های اجتماعی دیگر مثل لینکدین، ردیت، فیس‌بوک و … نیز چنین قابلیت‌هایی دارند.

پیام‌رسان‌هایی مثل واتس‌اپ و تلگرام نیز می‌توانند بستر خوبی برای تولید و انتشار محتوا باشند. این پیام‌رسان‌ها نیز از انواع محتوا پشتیبانی می‌کنند.

برای اتمام بحث می‌توان به جمله معروف بیل گیتس اشاره کرد: «محتوا پادشاه است».

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.