مقایسه سامانه ویپ با سیستم سانترال آنالوگ

0 616

سیستم تلفن ویپ از سیستم‌های کاربردی است که در دنیای امروز با توجه به کمبود زمان و همچنین پیچیده بودن کارها از آن بسیار استفاده می‌شود. در گذشته نه چندان دور به جای استفاده از این سیستم از سیستم سنتی سانترال آنالوگ استفاده می‌شده که با توجه به روی کار آمدن سیستم تلفن ویپ به مرور این سیستم جای خود را به سامانه ویپ داده است. در ادامه این مقاله قصد داریم تا به مقایسه سیستم تلفن ویپ و سیستم تلفن سنتی سانترال آنالوگ بپردازیم، با ما همراه باشید.

رابط های گرافیکی و مبتنی بر وب

 مدیریت سیستم VoIP معمولا به صورت Web Base  و از طریق رابط گرافیکی و کاربر پسند است و باعث کنترل، تنظیم و تغییرات در سیستم می‌شود. به این ترتیب برای انجام تنظیمات و تغییرات در یک سیستم تلفن VoIP نیازی به حضور فیزیکی کارشناس VoIP نخواهد بود و تمامی کارها به صورت از راه دور یا ریموت قابل انجام است.

سیستم های تلفن قدیمی دارای رابط‌های کاربری پیچیده‌ای هستند و تنها قابل استفاده برای کارشناسان در این زمینه هستند و کارشناسان آن‌ها برای انجام تنظیمات حتما باید در محل حضور فیزیکی داشته باشند. 

کاهش هزینه های تلفن

اگر شرکت یا سازمانی دارای چندین شعبه در نقاط مختلف باشد، این شعب علاوه بر این که می‌توانند یک مرکز تلفن VoIP مستقل داشته باشند، می توانند از طریق شبکه اینترنت، اینترانت و یا هر ارتباط IP Base دیگر بین هم، ارتباط تلفنی رایگان و داخلی بهره‌مند شوند. همچنین می‌توانند از خطوط شهری یکدیگر نیز استفاده نمایند. این در حالی است که چنین ویژگی منحصربه‌فردی در سانترال‌های آنالوگ وجود ندارد و به همین دلیل بسیاری از شرکت‌ها اقدام به راه اندازی سامانه ویپ در سازمان‌های خود کرده‌اند.

نیاز به سیم کشی

در سیستم VoIP می‌توان گوشی های تلفن را به هر پورت استاندارد شبکه‌های کامپیوتری متصل کرد. تلفن های نرم افزاری می‌توانند به طور مستقیم بر روی کامپیوتر نصب شوند در نتیجه می‌توان از سیم کشی تلفن صرف نظر کرد که این امر در کاهش هزینه‌ها نیز نقش چشم‌گیری به همراه دارد. باید اشاره کرد، هرچند سیستم ویپ بدون سیم کشی قابل اجرا است ولی پیاده سازی سیستم های سانترال بدون نیاز به سیم کشی ممکن نیست، برای اضافه کردن یک داخلی بیشتر روی سانترال های آنالوگ باید از سانترال آنالوگ تا پریز تلفن کابل بکشید.

تلفن سیسکو

گوشی های تلفن

سیستم VoIP از یک استاندارد به نام SIP استفاده بهره‌مند که امکان استفاده از هر تجهیزی که از SIP پشتیبانی می کند را فراهم می‌آورد. بنابراین هیچ گونه محدودیتی در انتخاب تجهیزات و به ویژه تلفن ها وجود ندارد و می‌توان در یک سازمان از چندین برند و چندین مدل تلفن بدون هیچ محدودیت و مشکلی استفاده کرد. تلفن های IP در برندها و مدل‌های متنوعی وجود دارند. تلفن‌های کارمندی، تلفن‌های مخصوص منشی، تلفن‌های مدیریتی، تلفن‌هایی با صفحه نمایش رنگی، تلفن‌هایی با صفحه نمایش لمسی، تلفن‌های بی سیم و ….

در سیستم تلفن سانترال های سنتی در انتخاب گوشی تلفن نیز محدودیت های وجود دارد. برای مثال در سانترال سیسکو شما می‌توانید فقط از تلفن‌های برند سیسکو استفاده نمایید و حق انتخاب دیگری ندارید و تلفن غیر از برند سیسکو با سانترال سیسکو سازگاری ندارد.

قابلیت افزایش ظرفیت

 در سامانه VoIP افزایش خطوط تلفن و شماره‌های داخلی بدون پرداخت هزینه‌های بالا فراهم شده است. از آنجایی که اضافه کردن بسیاری از امکانات و قابلیت‌های پیشرفته در این سیستم به صورت نرم افزاری انجام می‌شود، راه‌اندازی آن‌ها بسیار ساده‌تر از سیستم‌های نسل قدیم است. در سانترال های سنتی اضافه کردن داخلی محدود به پورت‌های فیزیکی موجود در سانترال است و اغلب اضافه کردن خطوط تلفن ورودی و یا داخلی های بیشتر نیازمند ماژول‌های سخت افزاری گران قیمتی است. در بعضی از حالت ها نیاز به خرید یک سیستم تلفنی کاملا جدید است.

صندوق صوتی- Voice Mail

در سیستم‌های تلفنی ویپ امکان قرار دادن پیام صوتی برای کاربرانی که در دسترس نیستند، وجود دارد. این فایل صوتی در سرور ذخیره می شود و امکان گوش دادن به این پیام در آینده وجود دارد. همچنین می‌توان تنظیماتی انجام داد که فایل صوتی برای کاربر ایمیل شود. این امکان در سانترال های آنالوگ وجود ندارد و همین امر باعث از دست رفتن و جا افتادن بسیاری از پیام‌ها در سازمان‌ها و به ویژه سازمان‌های بزرگ می‌شود.

سیستم گزارش گیری

در سیستم‌های تلفنی ویپ تمامی تماس ها، اعم از تماس‌های داخلی، خروجی و ورودی ثبت و ضبط می‌شوند و می توان گزارش گیری کاملی را برای تماس‌ها در اختیار داشت. همچنین امکان جستجو بر اساس تاریخ، داخلی و … وجود دارد. همان طوری که تماس ها ثبت می‌شود امکان ضبط تمامی مکالمات بدون احتیاج به سخت افزاری جداگانه وجود دارد. این امکان در سانترال‌های آنالوگ وجود ندارد و نمی‌توان به اطلاعات موجود در تماس‌های برقرار شده دسترسی پیدا کرد.

تماس تصویری

بعضی از تلفن های تحت شبکه امکان ارتباط تصویری از طریق شبکه IP را برای شما فراهم می‌کند. این امکان در سانترال های آنالوگ وجود ندارد و در صورت نیاز به برقراری تماس تصویری نمی‌توان از این آن بهره‌مند بود.

صف انتظار

در سیستم‌های تلفنی تحت شبکه زمانی که تماس های ورودی از تعداد اپراتورهای پاسخگو بیشتر باشد، ناگزیر تعدادی از تماس ها از دست خواهند رفت. برای از دست ندادن تماس‌ها می‌توان صف انتظار ایجاد کرد و زمانی که تمام اپراتورها مشغول باشند. تماس‌های ورودی در صف قرار می‌گیرند و در این صورت تماسی از دست نمی‌رود. امکان ایجاد صف تماس در سانترال های آنالوگ وجود ندارد و بسیاری از تماس‌ها از دست خواهند رفت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.