روش‌هایی برای افزایش خلاقیت و نوآوری در کارمندان

0 1,019

تمرکز داشتن روی یک مسئله زمانی که ذهن شما درگیر چیزهای دیگر است، کاری بسیار دشوار است. اگر شما مدیر یک شرکت باشید باشید و نیاز داشته باشید که کارمندان‌تان بازدهی خود را بالا ببرند باید به آن‌ها کمک کنید تا به ایده‌های تازه برسند hما بسیاری از کارمندان در محیط کار با مسئله عدم تمرکز کار روبرو هستند و نمی‌توانند تمام ظرفیت خود را برای انجام پروژه‌ها بگذارند. افزایش خلاقیت و نوآوری مسئله‌ای است که در برطرف کردن این مشکل به شما کمک می‌کند. زمانی که شما بتوانید ذهن کارمندان خود را از دیگر مشکلات دور کنید، آن موقع متوجه می‌شوند که می‌توانند به راحتی بر روی مسائل کاری خود متمرکز شوند و آن‌ها را بدون هیچ مشکلی انجام دهند. در ادامه چند نمونه از روش‌های پرورش خلاقیت و نوآوری را با هم بررسی می کنیم.

دورهمی کارمندان اولین اصل برای افزایش خلاقیت

شما به عنوان مدیر یک شرکت باید زمان‌هایی را برای کارمندان ایجاد کنید تا بتوانند با دیگر اعضا تعامل و ارتباط داشته باشند. اگر کارمند شما در بخش تبلیغات برای ساخت یک تبلیغ جدید دچار مشکل شده باشد، می‌تواند با گذراندن ساعاتی در کنار سایر اعضا تمرکز خود را از کار دور کند و از میان حرف‌های آن‌ها به ایده‌های جدیدی برسد. ساعت ناهار یکی از بهترین زمان‌ها برای دورهمی و افزایش خلاقیت در کارمندان است.

برنامه تفریحی برای اعضای شرکت

یکی از وظایف مدیران شرکت‌ها برای ایجاد نوآوری و افزایش خلاقیت در بین کارمندان برنامه ریزی برای یک تفریح کوتاه مدت است. این وقفه زمانی در بین کار به آن‌ها کمک می‌کند تا ذهن آن‌ها برای چند ساعتی بر روی کار متمرکز نباشد و بتوانند استراحت کنند. رفتن به طبیعت، انجام باز‌ی‌هایی مانند بولینگ و … از جمله تفریح‌هایی است که می‌توانید برای اعضای شرکت و کارمندان تدارک ببینید.

از تجربه‌های جدید استفاده کنید

استفاده از کامپیوتر، تلفن همراه و تبلت‌ها را در یک روز برای ثبت ایده‌ها ممنوع کنید تا اعضای شرکت ایده‌های خود را بر روی کاغذ بنویسند یا بکشند، سپس می‌توانید این ایده‌ها را به دیوار اتاق بچسبانید تا در فعالیت‌های آینده به کارمندان کمک کند. این کار باعث ایجاد و افزایش خلاقیت و تغییر روند آن‌ها می‌شود.

روش‌هایی برای افزایش خلاقیت و نوآوری در کارمندان

کارمندان را به ریسک پذیری تشویق کنید

ریسک پذیری یکی از کارهایی است که باعث ایجاد نوآوری و افزایش خلاقیت در کارمندان می‌شود. زمانی که کارمندان مشغول انجام یک فعالیت هستند، ممکن است نتیجه دلخواه حاصل نشود اما این مسئله نباید مانع ادامه دیگر فعالیت‌ها شود. مدیران شرکت‌ها باید کارمندان را به ریسک پذیر بودن تشویق کنند تا اگر پروژه‌ای با شکست روبرو شد بتوانند از تجربه‌های آن برای انجام دادن فعالیت‌های دیگر استفاده کنند.

تشکر از تلاش کارمندان با هر نتیجه‌ای که پروژه داشت

هر پروژه‌ای که در یک شرکت انجام می‌شود ممکن است با شکست یا موفقیت روبرو شود اما مهمترین نکته‌ای که در این زمینه مدیران باید توجه کنند، تشکر از کارمندان است حتی اگر پروژه‌ای موفق نشود. این کار باعث روحیه دادن به کارمندان می‌شود و به آن‌ها قدرت افزایش خلاقیت را می‌دهد و در نتیجه سایر پروژه‌ها نتیجه‌ای مطلوب‌تر پیدا می‌کنند.

سخن آخر

تغییر رویکرد مدیران یکی از اصلی‌ترین روش‌ها برای افزایش خلاقیت در کارمندان است. کارمندان باید در کنار تلاش‌هایی که برای انجام کارهای خود می‌کنند از نظر فکر و ذهنی باید آرامش داشته باشند تا بتواند به ایده‌های جدید برای انجام پروژه‌های خود برسند. تغییر محیط کاری یکی از مهمترین کارهای تاثیر گذار در تغییر روند کاری کارمندان است. شما به عنوان مدیر یک شرکت یا کارمند چه روش‌های دیگری برای افزایش نوآوری و خلاقیت در محیط کاری می‌شناسید؟ تجربه و نظرات خود را با ما و دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.