مراحل تعمیر مادربرد لپ تاپ

0 551

لپتاپ‌ها از اجزا و قطعات متفاوتی تشکیل شده‌اند و هر کدام بر اساس ویژگی‌ها و کاربردهایی که دارند از نقش و اهمیت خاصی برخوردار هستند. یکی از مهمترین اجزای این دستگاه‌ها که تاثیر مستقیمی در روشن شدن آن دارد، مادربرد ( Motherboard ) است. این قطعه یک صفحه الکتریکی است که از IC های مختلف تشکیل شده است و با هدایت جریان برق و کنترل ولتاژ به روشن شدن سایر قطعات لپ‌تاپ کمک می‌کند. تعمیر مادربرد لپ تاپ به دلیل اهمیت این قطعه بسیار حساس است و باید در یکی از مراکز معتبر تعمیر لپ تاپ و با کمترین هزینه انجام شود. شما نیز اگر علاقه دارید با عوامل خراب شدن این قطعه و مراحل تعمیر آن آشنا شوید، خواندن این مقاله را از دست ندهید.

مادربرد چیست؟

مادربرد یک مدار مجتمع است که از مولفه‌هایی تشکیل شده است که در مجموع یک واحد را تشکیل می‌دهند و باعث راه‌اندازی کامپیوتر می‌شوند. مادربرد هیچ استفاده‌ای به تنهایی یا خارج لپ‌تاپ ندارد. همچنین اجزای الکترونیکی مختلف سیستم را به هم متصل می‌کند. ارتباط بین CPU و واحد حافظه توسط خود مادربرد تنظیم می شود و در صورت آسیب دیدن حتما باید اقدام به تعویض یا تعمیر مادربرد لپ تاپ کرد.

 

اجزای تشکیل دهنده مادربرد لپ تاپ

مادربرد لپ‌تاپ یا هر وسیله الکترونیکی دیگری شامل انواع مختلفی از قطعات است که به عنوان اجزای آن شناخته می‌شوند و وظیفه عملکرد دستگاه را بر عهده دارند اگر به هر یک از این اجزا صدمه وارد شود می‌تواند باعث عدم روشن شدن دستگاه شود در نتیجه نیاز در این مواقع نیاز به تعمیر مادربرد لپ تاپ در یکی از مراکز تخصصی تعمیر است. این تخته الکتریکی از اجزا زیادی تشکیل شده است اما فقط به معرفی مهمترین آن‌ها می‌پردازیم.

ریز پردازنده

ریز پردازنده یا Microprocessor  مغز یک دستگاه الکترونیکی است و دستورالعمل اجرای یک برنامه و اجرای یک سیستم را کنترل می کند و صدمه به آن می‌تواند عملکرد دستگاه را با مشکل مواجه کند.

حافظه کامپیوتر

این قطعه از مادربرد مسئول ذخیره و نگه‌داری داده‌ها به صورت تراشه است و امکان استفاده از آن‌ها را به کاربر می‌دهد. در صورتی که آسیبی به این قسمت وارد شود برای تعمیر مادربرد لپ تاپ باید از افراد متخصص استفاده شود.

بایوس

از دیگر اجزا مادربرد می‌توان به بایوس BIOS اشاره کرد. این نرم‌افزار در برقراری ارتباط بین سخت افزار و سیستم عامل کمک می‌کند.

باتری CMOS

باتری CMOS در سازماندهی تراشه‌های حافظه رم مبتنی بر حافظه دستگاه خاموش کمک می‌کند.

چگونه نقص در مادربرد لپ تاپ را تشخیص دهیم؟

  • معاینه فیزیکی

قبل از تعمیر مادربرد لپ تاپ ابتدا باید قبل از هر مرحله‌ای آن را به صورت فیزیکی بررسی کرد تا در صورت آسیب دیدن قطعات، نقص مشخص گردد.

  • استشمام بوی سوختن

در برخی از مواقع هنگام کار با کامپیوتر ممکن است بوی سوختن را حس کنید که می‌تواند یکی از نشانه‌های صدمه مادربرد شود و در نهایت باید اقدام به تعویض یا تعمیر مادربرد لپ تاپ در یکی از مراکز معتبر کرد.

  • توقف در حین کار

اگر کامپیوتر در حین به صورت متعدد متوقف می‌شود، احتمال این که مادربرد دچار نقص شده باشد بسیار زیاد است.

  • عملکرد غیر معمول لوازم جانبی

اگر مادربرد کامپیوتر دچار نقص شده باشد، ممکن است عملکرد لوازم جانبی مانند موس، هارد اکسترنال و … را دچار مشکل کند.

  • بوت شدن طولانی

در صورتی که مدت زمان بوت شدن کامپیوتر بیش‌تر شود، احتمال وجود نقص در مادربرد است به همین دلیل در اولین فرصت باید اقدام به تعمیر مادربرد لپ تاپ کرد.

  • POST

POST کوتاه شده کلمه Power on self-test یا قدرت تست خود است. زمانی که دستگاه روشن است مادربرد به کمک آن می‌تواند هر گونه بی‌نظمی را کنترل و بررسی کند.

نحوه تشخیص و تعمیر مشکل و مادربرد لپ‌تاپ

مادربرد یکی از مهمترین قطعات کامپیوترهای شخصی است به همین دلیل در صورت بروز نقص در آن حتما باید تعمیر یا تعویض شود. در ادامه با روش‌های مختلف تعمیر مادربرد لپ تاپ بر اساس نقصی که وجود دارد آشنا می‌شویم.

۱) بررسی عملکرد مانیتور

تمام کابل‌های مانیتور باید بررسی شوند. در صورتی که کابل‌ها محکم نبودند باید به درستی در جای خود قرار بگیرند. تمامی این مراحل باید زمانی انجام شوند که کامپیوتر در حالت خاموش قرار دارد سپس دستگاه را روشن کنید تا ببینید هنوز خطایی روی صفحه نمایشگر وجود دارد یا نه؟

۲) بررسی سخت‌افزار گرافیکی

محل نصب کارت گرافیکی در مادربرد است. در صورتی که کارت گرافیک به درستی کار نکرد احتمال این که مادربرد دچار نقص شده باشد وجود دارد. برای بررسی این مشکل باید کارت را از دستگاه خارج کرد و از یک کابل ویدیویی استفاده کرد اگر دستگاه بدون هیچ مشکلی کار کرد، نقص در کارت گرافیک است اما اگر مشکل همچنان وجود داشت باید به یکی از مراکز تخصصی برای تعمیر مادربرد لپ تاپ مراجعه کرد.

۳) بررسی کردن باتری

باتری CMOS روی مادربرد قرار دارد و در صورتی که این باتری دچار نقص و تخلیه سریع شود نیاز به تعمیر مادربرد لپ تاپ است. برای بررسی این موضوع باید باتری از دستگاه جدا و سپس روشن شود تا علت اصلی نقص تشخیص داده شود.

۴) بررسی حافظه دستگاه

صدمه دیدن حافظه دستگاه می‌تواند عملکرد مادربرد را دچار مشکل کند. برای بررسی این مشکل باید تراشه حافظه را از آن جدا و سپس دستگاه را روشن کرد. در صورتی که مشکل حل شد باید حافظه تعمیر یا تعویض شود اما اگر مشکل همچنان وجود داشت باید اقدام به تعمیر مادربرد لپ تاپ کرد.

۵) بررسی سخت‌افزارهای داخلی

بخش دیگر از لپتاپ‌ها که در عملکرد دستگاه نقش دارند، سخت‌افزارهای داخلی هستند. وجود نقص در این سخت افزارها می‌توانند مادربرد را دچار مشکل کند به همین دلیل قبل از تعمیر مادربرد لپ تاپ باید در ابتدا نقص‌های سخت افزارهای داخلی برطرف شود.

کلام آخر

وجود نقص در هر یک از اجزا کامپیوترهای شخصی می‌تواند مادربرد سیستم و عملکرد دستگاه را دچار مشکل کند. با توجه به اهمیت کاربرد این قطعه تعمیر مادربرد لپ تاپ حتما باید در یکی از مراکز معتبر و تخصصی تعمیرات لپ تاپ انجام شود. شما نیز اگر تجربه‌ای در این زمینه دارید با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.