آشنایی با روش‌های مختلف بهینه سازی سایت

0 1,117

گرفتن رتبه در موتورهای جستجو  یکی از بزرگترین دغدغه‌های صاحبان کسب و کارهای آنلاین است. اما برای رسیدن به این جایگاه چه کارهایی لازم است؟ بهینه سازی سایت یا همان بهبود سئو از مهمترین کارها برای گرفتن رتبه در موتورهای جستجو است اگرچه اصلا کار آسانی نیست. در این مقاله قصد داریم تا شما را با نحوه رتبه گرفتن در گوگل و روش‌های رسیدن به این جایگاه آشنا کنیم. اگر از متخصصان سئو هستید یا به این کار علاقه دارید همراه ما باشید تا با این روش‌ها بیشتر آشنا شوید.

بهینه سازی سایت چیست؟

سئو ( Search Engine Optimization ) یا بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو مجموعه اقداماتی هستند که در طی آن وب سایت شما با یک کلمه کلیدی در موتورهای جستجو مانند گوگل به جایگاه مناسبی می‌رسد. اگر شما یک کسب و کار آنلاین داشته باشید، حتما با اهمیت ترافیکی که به سمت سایت شما می‌آید آگاه هستید. بهبود سئو از جمله کارهایی است که به شما کمک می‌کند یک ترافیک طبیعی یا ارگانیک را به سمت سایت خود هدایت کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا سایت به جایگاه بهتری در موتورهای جستجو برسد و محصول شما بیشتر دیده شود.

عملکرد بهینه سازی سایت چگونه است؟

قبل از آن که به سراغ روش‌های بهینه سازی سایت برویم بهتر است با عملکرد آن آشنا شویم.الگوریتم‌هایی گوگل مانند الگوریتم کبوتر، الگوریتم پاندا و …. در گرفتن رتبه سایت‌ها در گوگل بسیار تاثیر گذار هستند. گوگل خزنده‌هایی که معروف به Spider هستند را به منظور کاوش و خزیدن به وب‌سایت شما هدایت می‌کند تا محتوا و دیگر ویژگی‌های سایت شما را بررسی کند و بر اساس آن‌ها رتبه سایت را تعیین می‌کند. مهمترین نکته در بهینه سازی تنها رضایت خزنده‌ها نیست بلکه سایت باید مورد رضایت بازدیدکنندگان نیز باشد. کیفیت، سودآوری محتوا از دیگر موارد تاثیر گذار در بهبود سئو است. چه شاخصه‌هایی به گرفتن رتبه در گوگل کمک می‌کند؟ برای گرفتن پاسخ این سوال ادامه این مطلب را از دست ندهید.

آشنایی با روش‌های مختلف بهینه سازی سایت

کلمات کلیدی مرتبط به کسب و کار خود را پیدا کنید

کلمات کلیدی مهمترین بخش در بهینه سازی سایت هستند. در ابتدا بهتر است فهرستی از کلمات کلیدی که با کسب و کار شما مرتبط هستند را پیدا کنید. استفاده از ابزارهایی مانند KWFinder, Ahrefs, Google Keyword planner می‌توانند در پیدا کردن کلمات کلیدی به شما بسیار کمک کنند. اما پیدا کردن کلمه کلیدی برای بهبود سئو به تنهایی کافی نیست. بررسی کلمات کلیدی و پیدا کردن رقبای خود به شما کمک می کند تا بر روی کلمه مرکزی صحیح سرمایه گذاری کنید. ابزاری مانند SEMrush و Ahrefs دو ابزاری هستند که می‌توانند در این زمینه به شما کمک کنند. با استفاده از این ابزارها می‌توانند از رقیبان خود پیشی بگیرید و تعداد بک‌لینک‌های دقیق و مشخص را به محتوای خود اضافه کنید.

برای لینک بیلدینگ خود استراتژی دقیق داشته باشید

یکی دیگر از روش‌های بهینه سازی سایت داشتن بک لینک‌های مناسب است. اگر برای ساخت بک لینک بدون برنامه ریزی پیش بروید ممکن است به سایت خود صدماتی را وارد کنید. داشتن یک استراتژی دقیق و مشخص برای ساخت لینک بیلدینگ به شما کمک می‌کند تا با برنامه ریزی شروع به ساخت آن کنید. بهتر است برای انجام این فرآیند از بک لینک‌های طبیعی استفاده کنید و عجله نکنید تا به عنوان اسپم توسط گوگل شناخته نشوید. ساخت ۵ تا ۱۰ لینک در روز بهترین گزینه است.

با استفاده از انکر تکست و کلمه‌های کلیدی متفاوت بک لینک به دست آورید

یکی دیگر از روش‌های بهینه سازی سایت استفاده از انکر تکست و کلمه کلیدی‌های متفاوت در هنگام ساخت بک لینک است. شما تنها با دانستن چهار قانون ساده می‌توانید لینک‌های طبیعی بسازید. با یک‌دیگر این چهار قانون را بررسی می‌کنیم.

  • در لینک بیلدینگ خود از انکر تکست‌های متفاوت استفاده کنید.
  • انکر تکست‌ها باید شامل آدرس سایت یا خود URL باشند.
  • نام برند یا دامنه سایت باید جز انکر تکست‌ها باشد.
  • از کلمات کلیدی متفاوت در لینک بیلدینگ‌ها استفاده کنید تا ظاهر تبلیغات شما و لینک بیلدینگ‌ها طبیعی باشد.

تولید محتوا باکیفیت برای بک لینک گیری

تولید محتوا باکیفیت از دیگر روش‌های بهبود سئو و بهینه سازی سایت است. زمانی که محتوای شما از کیفیت و ارزش بالایی برخوردار باشد و دارای کلمات کلیدی مناسبی باشد می‌توانید به آن لینک دهید. اگر محتوا شما ضعیف باشد ظاهر لینک‌ها مشکوک به نظر می‌رسد و در نتیجه گوگل شما را جریمه می کند.

بک لینک‌ها را از کجا به دست آوریم؟

قبل از شروع این بخش بهتر است با SB آشنا شوید که مخفف کلمه Social Blade  است. این رتبه بر اساس تعداد اعضای شبکه اجتماعی یا کانال، بازدیدهای آن و ایندکس PA, DA محاسبه می‌شود. از زمانی که دیگر پیج رنک گوگل به روز رسانی نشد رتبه SB برای ارزش دادن به صفحات خاص مورد استفاده قرار گرفت. پس از آن که عده‌ای توانستند با اسپم کردن بازدیدهای خود را بالا ببرند، نحوه محاسبه رتبه SB را تغییر دادند. اعتبار شبکه‌های اجتماعی و کانال‌ها اولین و مهمترین فاکتور برای محاسبه رتبه SB هستند. داشتن تعداد زیادی رنک بالا یا پایین ممکن است گوگل را مشکوک کند بهتر است از رنک‌های صفر یا یک برای لینک دهی استفاده کنید.

درصدی از لینک‌ها باید به صفحات داخلی داده شوند

زمانی که قصد دارید به وب سایت‌تان لینک دهید بهتر است ۸۰٪ از لینک‌های شما به صفحات اصلی باشد و همچنین برای طبیعی نشان دادن ظاهر ۲۰٪ از لینک‌ها را به صفحات داخلی بدهید. اهمیت رعایت این موضوع برای سایت‌هایی با تعداد صفحات زیاد بسیار مهم است. همچنین سایت‌هایی که به صفحات خود لینک اشاره کننده دارند در گوگل رتبه و جایگاه بهتری پیدا خواهند کرد.

On_page سئو

با تغییراتی که گوگل امروزه کرده است تنها راه بهینه سازی سایت Off_page نیست و نمی‌توان به تنهایی با این روش به رتبه بالایی در گوگل رسید. برای رسیدن به رتبه‌های بالاتر در گوگل، باید On_page خوبی داشته باشید. بهترین روش برای بهینه سازی On_page تولید محتوای با کیفیت و منحصر به فرد است. محتوای آموزشی و آموزنده از بهترین نوع‌های محتوا است. با استفاده از این نوع محتوا می توانید افراد بیشتری را به سایت خود جذب کنید که در نتیجه باعث بالا رفتن رتبه شما می‌شود. از دیگر نکاتی که در این زمینه باید رعایت کنید، عدم تولید محتوای تکراری است.

پنج اشتباهی که نباید مرتکب شوید

بسیاری از کمپین‌های لینک بیلدینگ به دلیل ناکارآمد بودن متوقف می‌شوند اما دلیل اصلی این توقف به خاطر پنج اشتباه زیر است که نباید مرتکب شوید:

  • لینک سازی خود را از طریق تولید محتوا تقویت کنید و از لینک نخرید. از ابزارهای مختلفی که برای شناسایی تعداد لینک‌های مورد نظر شما وجود دارد استفاده کنید.
  • اگر از لینک‌های خریداری شده استفاده می‌کنید باید به این نکته توجه داشته باشید که این لینک‌ها تنها سه ماه اعتبار دارند و بعد از آن هیچ تاثیری بر رتبه شما ندارند.
  • لینک بیلدینگ خود را با کمک ابزارهایی مانند Ahrefs و Ranksignals تقویت کنید و برای جلوگیری از گوگل پنالتی برای سایت خود لینک‌های طبیعی ایجاد کنید.
  • زمانی که لینک‌های بسیاری برای سایت خود ساخته‌اید اما هیچ ترافیکی به آن جذب نمی‌شود، گوگل این لینک‌ها را غیر طبیعی حساب می‌کند و در نتیجه هیچ تاثیری در رتبه گوگل شما نمی‌گذارد.
  • با دریافت بک لینک جدید رتبه سایت شما افت پیدا می‌کند و بعد از مدتی دوباره به رتبه قبل خود برمی‌گردد. این تغییرات به دلیل توسعه الگوریتم‌های جدید گوگل است.

نیمه کاره رها کردن استراتژی لینک بیلدینگ

یکی از بزرگترین اشتباهاتی که در بهینه سازی سایت انجام می‌شود، متوقف کردن استراتژی لینک بیلدینگ‌ها قبل از رسیدن به نتایج قابل قبول است. سئو یک فعالیت بلند مدت است و نباید برای رسیدن به رتبه اول عجله داشت. زمانی که فعالیت‌های سئو را انجام می‌دهید باید انتظار یک تاخیر بلند مدت را داشته باشید و ممکن است در طی این زمان رتبه شما افت پیدا کند که دلیل آن الگوریتم‌های جدید گوگل است.

پیگیری نتایج

  • زمانی ترافیک سایت شما افزایش پیدا می‌کند که، کمپین لینک بیلدینگ رتبه شما را بهبود ببخشد.
  • با استفاده از ابزارهای مختلف رتبه بندی سایت خود را پیگیری کنید.
  • برای رسیدن به نتایج دلخواه سئو باید زمان کافی سپری شود پس کمپین لینک بیلدینگ خود را نصفه کاره رها نکنید.

سخن آخر

ربا توجه به تنوعی که روش‌های بهینه سازی وب سایت دارد، مدیران سایت‌ها باید بر اساس شرایط و امکاناتی که دارند، روش مناسبی را انتخاب کرده و اقدام به بهینه سازی وب سایت خود کنند. تنها نکته‌ای که در رابطه با بهینه سازی وب سایت باید به آن دقت داشت، آن است که تمامی اقداماتی که در راستای بهینه سازی انجام می‌گیرد، باید مطابق با قوانین موتورهای جستجو باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.