خودروها سبک می شوند

0 1,359

کاهش وزن خودروها در آینده نزدیک یکی از وعده های محققان است. با توجه به پژوهش ها و تحقیقات صورت گرفته، محققان دریافتند که فیبر کربنی مورد استفاده در خودروهای مختلف که موجب قدرتمندتر و سبک تر شدن آن ها می گردد، از قابلیت ذخیره سازی انرژی نیز برخوردار است. وجود این ماده بسیار قدرتمند که به طور مستقیم انرژی را ذخیره می کند در طراحی خودروهای الکتریکی آینده نقش بسزایی ایفا خواهد کرد. در صورتی که این فناوری، به صورت رسمی در دسترس تولید کنندگان قرار گیرد، این امکان برای آهن ها فراهم آورده می شود تا بتوانند از شر باتری های سنگین خودروها خلاص شوند و وزن خودروها  را کاهش دهند.

کاهش وزن خودروها

توضیح لیف آسپ در رابطه با کاهش وزن خودروها

لیف آسپ از جمله استادان مکانیک رابانسی و مواد در دانشگاه فناوری چالمرز می گوید: با استفاده از فیبر کربنی در اتومیبل ها، بدنه خودرو همچون یک باتری عمل می کند. همچنین وی افزود که از این ماده می توان در موارد مختلفی همچون برداشت انرژی جنبشی برای به کارگیری حسگرها با رسانایی انرژی اطلاعات نیز بهره گرفت. انجام این اقدامات منجر به کاهش 50 درصدی از وزن خودرو خواهد گردید.

آسپب اضافه کرد که کاهش خشکی فیبر کربنی مشکل زیاد مهمی نخواهد بود زیرا قابلیت های الکتریکی آن از فولاد بسیار بیشتر است. کاهش سختی فیبرکربنی برای بسیاری از مصارف مختلف همچون خودروها مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

کاهش وزن خودروهای آینده

آزمایشات انجام شده بر روی فیبرکربنی

به منظور استفاده از فیبر کربنی محققان اقدام به بررسی ساختار های مختلف این ماده کردند. با توجه مشاهدات انجام شده آن ها متوجه شدند که نمونه هایی که کریستال های ریزی در خود دارند از قابلیت بسیار خوب الکترومکانیکی برخوردار هستند و می توان به عنوان الکترود در یک باتری لیتیوم یونی مورد استفاده قرار گیرد.

کامپوزیت های فیبرکربنی از مواد بسیار گران قیمتی هستند که برای استفاده در هواپیما تولید شده اند. به منظور استفاده از این ماده ارزشمند تولید کنندگان این محصول بایستی میزان تولید آن را افزایش داده و به آسانی این محصول را در دسترس صنعتگران قرار دهند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.