اگر در جمعی از جوانان حضور داشته باشید به طور قطع متوجه علاقه آنها به ایجاد یک کسب و کار جدید و کسب درآمد خواهید شد. بسیاری از آنها دارای ایدههای عالی برای شروع یک کسب و کار جدید هستند اما روش درست شروع آن را نمیدانند. استارت آپ کلمهای است که در جمع جوانان بسیار مورد استفاده قرار میگیرد اما معنای دقیق آن چیست و به چه کسب و کارهایی گفته میشود. اگر شما نیز به این حوزه علاقه دارید و به دنبال ایجاد کسب و کار خود هستید، خواندن این مقاله را از دست ندهید.
استارت آپ چیست؟
کلمهای که در دو دهه اخیر بسیار با آن برخورد داشتهایم، استارت آپ است. این واژه تعاریف مختلفی دارد که چند نمونه از آنها را برای شما شرح میدهیم. به گفته ویکیپدیا به کسب و کارهای نو و تازه تاسیس شده استارتاپ گفته میشود.
مرکز کسب و کارهای کوچک آمریکا ( USSBA ) نیز استارت آپ را به عنوان کسب و کاری که حول محور تکنولوژی و فناوری شکل میگیرد و برای رشد در آینده پتانسیل بالایی دارد، تعریف کرده است. به گفته نویسنده کتاب نوپای ناب اریک ریس، استارتاپ کسب و کاری است که برای ارائه محصول و خدماتی جدید و نو در شرایطی با ابهامات بالا به وجود آمده است. ( منظور از ابهامات ریسکهایی است که در مسیر شروع تا موفقیت یک استارتاپ وجود دارد. )
اگر بخواهیم یک تعریف کلی برای استارتاپ داشته باشیم، میتوانیم به کسب و کارهایی که برای برطرف کردن نیاز بر پایه فناوریهای جدید شکل گرفتهاند، استارت آپ بگوییم. البته لازم به ذکر است که این مدل بیشتر در کشور ما شناخته شده است. همچنین به این نکته باید توجه داشته باشید که کسب و کارهای آنلاین تنها مفهوم استارت آپ نیستند و کسب و کارهای سنتی نیز در این حوزه جای دارند.
استارت آپ ها چه تفاوتی با دیگر کسب و کارها دارند؟
یکی از اصلیترین تفاوتهای استارت آپ با کسب و کارهای دیگر در ایده شکلگیری آن است، ایدهها باید به نحوی باشند که کسی نتواند آنها را کپی کند. همچنین هدف اصلی استارتاپ ها در صحیح دیده شدن است چرا که این کسب و کار نو در جهت رفع نیاز افراد طراحی شده است. از مهمترین تفاوتهای این نوع از کسب و کار میتوان به مقیاس پذیری استارت آپها و رشد آنها بدون هیچ هزینه اضافی اشاره کرد. این تفاوت به این معنا است که برای مثال اگر کسب و کار شما ۲۰۰ میلیون تومان در یک سال درآمد داشته است و بدون هیچ هزینه بیشتری نسبت به سال گذشته درآمد شما دو برابر شده باشد، کسب و کار شما مقیاس پذیری دارد. باید گفت تاثیر فناوری را نباید در ایجاد این تفاوت نادیده گرفت.
شتاب دهنده استارت آپ چیست؟
بعد از داشتن یک ایده برای شروع یک کسب و کار، سرمایه گذاری مهمترین بخش برای ساخت یک استارت آپ است. در کشور ما چند سالی است که گروههایی تحت عنوان شتاب دهنده در حوزه استارت آپها فعالیت میکنند. شتاب دهندهها در قبال سرمایه گذاری و آموزشهایی که به صاحبین کسب و کارهای نو میدهند، درصدی از مالکیت آن استارت آپ را میگیرند. شتاب دهندهها از شروع ساخت تا ارائه محصول نهایی در کنار سازندگان هستند و این امر شانس استارتاپ را افزایش میدهد.
چگونه یک استارت آپ موفق را راه اندازی کنیم؟
اولین شرط برای ایجاد یک استارت آپ موفق داشتن یک ایده خوب است، این ایده باید خدمت یا محصولی باشد که بتواند یک نیاز اساسی را برطرف کند. در ادامه تمامی مراحلی که یک استارتاپ باید طی کند تا بتواند به بازار معرفی شود را با هم مرور میکنیم.
۱) شناسایی نیاز و خلق ایده
شناخت نیاز مردم و جامعه از مهمترین اصلهای ایجاد یک کسب و کار موفق است. با داشتن یک ایده خلاق میتوانیم نیاز بسیاری از افراد را برطرف کنم. خلاق بودن ایده به این معنا نیست که ایده ما حتما باید خاص و ناب باشد بلکه میتوان تنها با معرفی یک ابزار نیاز بسیاری از جامعه را رفع کرد. برای مثال یکی از بهترین استارتاپهایی که در ایران توانست موفقیتهای بسیاری را به دست آورد، اسنپ بود. اسنپ با استفاده از تکنولوژی مکان یاب گوشیهای همراه توانست نیاز مردم را برای درخواست تاکسی برطرف کند. برای یافتن ایده کسب و کار خود زمان بگذارید و در صورتی که ایدهای به ذهنتان رسد، حتما آن را یادداشت کنید تا ایده به صورت فیزیکی در دسترس شما باشد و آن را فراموش نکنید.
۲) یک نمونه اولیه بسازید
بسیاری از استارت آپها با اینکه ایده بسیار خوبی دارند اما در مرحله ساخت نمونه اولیه متوقف میشوند و دیگر آن ایده اجرایی نمیشود. بهترین راه در این مرحله ساخت یک دمو اولیه از خدمت یا محصول خود است. اگر بتوانید این مرحله را با موفقیت سپری کنید، استارتاپ شما به زودی راه اندازی میشود.
۳) نمونه اولیه خود را به ۱۰۰ نفر ارائه کنید
زمانی که نمونه اولیه از محصولتان را ساختید، سعی کنید آن را حداقل به ۱۰۰ نفر نشان دهید و نظرشان را بپرسید. بهتر است افرادی که برای این نظرسنجی انتخاب میکنید، غریبه باشند تا بدون هیچ تعارفی نظرشان را درباره محصولتان اعلام کنند. بازخوردهایی که در این مرحله میگیرید، بسیار مهم هستند و میتوانند برای بهتر شدن محصول یا خدمات به شما کمک کنند.
۴) سرمایه گذار خود را پیدا کنید
زمانی که محصول شما برای ارائه به بازار آماده شد، نیاز به یک سرمایه اولیه برای ارائه دارید. اگر به تنهایی نمیتوانید تمام هزینههای آن را تقبل کنید، بهتر است از یک سرمایه گذار استفاده کنید. شتاب دهندهها نیز گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری هستند.
۵) ایده یا برند خود را ثبت کنید
زمانی که مراحل سرمایه گذاری و پیدا کردن شریک به پایان رسید، بهترین زمان برای راه اندازی استارتاپ شما است. برای شروع بهتر است برند یا ایده خود را ثبت کنید.
۶) محصول خود را راه اندازی کنید
راه اندازی محصول بخش مهم ایجاد یک استارت آپ است. محصول شما هر چقدر هم که ناقص باشد باید در اختیار کاربران قرار بگیرد تا نواقصی مانند سرعت عملکرد، بهینه سازی و … در آینده برطرف شوند. باید به این نکته توجه داشته باشید که هیچ محصولی از ابتدا کامل نبوده است و با گذشت زمان کامل شده است.
۷) کاربران بیشتری جذب کنید و همراه آنها باشید
زمانی که محصول شما ارائه شد بهتر است آن را به افراد بسیاری نشان دهید. معمولا جذب ۱۰۰۰ کاربر و استفاده از بازخوردهای آنها برای تکمیل محصول بهتر است. همراه بودن با کاربر نیز نکته بسیار مهمی است و میتواند در پیدا کردن مشکلات محصول به شما کمک کند.
۸) محصول خود را دوباره راه اندازی کنید
زمانی که از ارائه دوم خود بازخورد دریافت کردید بهترین موقع برای شناخت نواقص محصول است با بررسی و رفع این نواقص محصول را مجدد راه اندازی کنید. شناخت و برطرف کردن این نواقص به کسب و کار شما ارزش میدهد.
۹) متوقف نشوید
زمانی که استارت آپ شما فعال شد و مورد استفاده کاربران قرار گرفت سعی کنید حداقل هفتهای ۵ کاربر را به استفاده کنندگان از استارتاپ خود بیفزایید. اگر همین روند را در پیش بگیرید در طی ۴ سال آینده موفق به جذب ۲۰ میلیون کاربر فعال میشوید. با ادامه دادن به این روند میتوانید جز بهترین استارتاپهای کشور شوید. با موفق شدن استارتاپ شما سرمایه گذاران متعددی جذب آن میشوند که ممکن است پیشنهاد خرید سهام شما را بدهند در این بازه زمانی تصمیم و انتخاب با خودتان است که آیا استارتاپ را خودتان ادامه میدهید یا به یک شرکت جدید واگذار میکنید.
با استارت آپ ویکند بیشتر آشنا شوید
استارت آپ ویکند یکی از جدیدترین رویدادهایی است که همزمان در ۲۰۰ شهر مختلف کشور برگزار میشود. این رویداد برای برنامه نویسان، توسعه دهندگان وب، سئو کاران، صاحبان کسب و کارهای آنلاین، علاقهمندان به دیجیتال مارکتینگ، افراد علاقهمند به استارتاپها و مدیران بازاریابی بسیار مناسب است. استارتاپ ویکند به مدت ۵۴ ساعت در سه روز پایانی هفته برگزار میشود. اما فرایند برگزاری این رویداد به چه شکل است؟ در این رویداد افراد ایدههای خود را مطرح میکنند، تیم سازی از بین افراد متخصصی که در حوزههای مختلف فعال هستند، انجام می شود. پس از تیم سازی افراد مشغول به ساخت نمونه اولیه میشوند و بعد از ارائه نهایی محصول داوران سه تیم برنده را انتخاب میکنند. اما نکته جالب درباره این رویداد تیمهای برنده می توانند پس از اتمام دوره به صورت جدیتر بر روی استارتاپ خود کار کنند و در نهایت آن را به بازار ارائه کنند.
سخن آخر
در این مقاله تمام تلاشمان را کردیم تا شما را با مفهوم دقیق استارت آپ و کسب و کارهایی که این نام را میگیرند آشنا کنیم تا بتوانید کسب و کار نوپای خود را راه اندازی کنید. مهمترین اصل برای شروع یک استارتاپ و رسیدن به موفقیت داشتن ایده خلاق و نو است تا بتوانید محصول و نمونه اولیه خود را تولید کنید. رویدادهای استارتاپی مانند استارتاپ ویکندها بهترین مکان برای ارائه ایدهها، ساخت محصول و پیدا کردن سرمایه گذار است. شتاب دهندهها نیز میتوانند در این مسیر به شما کمک کنند.