تفاوت سئو داخلی و سئو خارجی چیست و هر کدام چه تاثیری بر سایت دارند؟
مجموعه عملکردهایی که در راستای افزایش رتبه سایت انجام میشود، سئو نام دارد که به طور کلی سئو به دو دسته سئو داخلی و سئو خارجی تقسیم میشوند. آمار و ارقام نشان میدهد که اغلب کاربران اینترنتی پس از جست و جو، تنها نتایج ظاهر شده در صفحه اول را بررسی میکنند پس برای افزایش بازدید و بهبود رتبه سایت، باید خود را به نتایج ظاهر شده در صفحه اول گوگل برسانید. برای افزایش رتبه سایت در موتورهای جستجو هیچ راه میانبری وجود ندارد. هر دو روش سئو یعنی سئو داخلی و سئو خارجی هر دو مکمل یکدیگر هستند و هیچکدام نسبت به دیگری برتری ندارند، یعنی برای به ثمر نشستن سئو سایت خود، باید توجه کافی به پیادهسازی هر دو عنصر داشته باشید.
آشنایی با سئو داخلی on page SEO
برای درک مفهوم سئو داخلی مثال زیر را در نظر بگیرید.
اگر سایت را یک کشور در نظر بگیریم، سئو داخلی تمام فعالیتهای درون مرزی و سئو خارجی تمام فعالیتهای برون مرزی را شامل میشود. به تمام اقداماتی که در چارچوب سایت برای افرایش رتبه و بازدید انجام میشوند، سئو داخلی گفته میشود.
در واقع سئو داخلی تنها عناصر داخلی سایت همچون محتوای جذاب و اصولی، بهینه سازی کدها و معماری ظاهری سایت را شامل میشود و ارتباطی به فاکتورهای خارجی ندارد. با اینکه بهینه بودن کدهای سایت از درجه اهمیت بالایی برخوردار است اما محتوای جذاب و باکیفیت در افزایش رتبه سایت، معجزه میکند.
گوگل به شدت از سایت هایی حمایت میکند که کاربرپسند باشند، یعنی سایت هایی که محوریت اصلی فعالیت های خود را بر اساس خواست و نیاز کاربر ترتیب میدهند، نه صرفا اصول و قواعد ماشینی گوگل! تمام الگوریتمهای گوگل به گونهای طراحی شدهاند که رضایت کاربران را کشف کنند تا سایتی در صدر نتایج جا بگیرد که برای مخاطب مفید و کاربردی است.
حتما به خاطر دارید که چند سال گذشته، تکرار کلمه کلیدی در متن، یک تکنیک کارساز برای بهبود رتبه سایت به حساب میآمد تا جایی که باعث شد متنها به جای مخاطب محوری و کیفیت محوری، گوگل محور شوند و کیفیت خود را از دست بدهند. اینجا بود که گوگل در بهروزرسانی الگوریتمهای خود تجدید نظر کرد و به مرور کیفیت محتواها را پاشنه آشیل اصول خود قرار داد.
آشنایی با سئو خارجی off page SEO
با اینکه سئو داخلی و سئو خارجی، هیچ نوع اشتراکی با یکدیگر ندارند اما روی عملکرد یکدیگر به شدت تاثیر گذارند و ارتباط تنگاتنگی باهم دارند.
در سئو خارجی، خبری از تولید محتوای با کیفیت، بهینه سازی کدهای سایت و معماری ظاهری سایت نیست. تمرکز اصلی سئو خارجی روی لینک گیری است. وقتی از سئو خارجی حرف میزنیم، در واقع تمام فعالیتهای خارج از سایت را پوشش میدهیم که به هر نحوی به سایت مرتبط میشوند. استفاده از شبکه های اجتماعی در راستای اهداف سئو نیز یکی از پرطرفدارترین مصداقهای سئو خارجی است که این روزها حسابی سروصدا کرده است.
با اینکه سئو خارجی تا حدودی مورد کم لطفی سئوکاران قرار میگیرد اما مطمئن باشید، اثرگذاری آن کمتر از سئو داخلی نخواهد بود. اینجا است که احتمالا سوال زیر در ذهنتان رنگ میگیرد:
بین سئو داخلی و سئو خارجی چه ارتباطی وجود دارد؟
جواب این سوال مهم را در دو حالت مختلف بررسی میکنیم:
در صورتی که کیفیت محتوای سایت شما باشد و رتبه خوبی داشته باشید.
برعکس، سایت از لحاظ رتبه و کیفیت محتوا در سطح ضعیفی باشد.
اگر سایت شما روند رو به رشدی داشته باشد و اصل “کیفیت” در تمام زیر و بم آن رعایت شده باشد، ممکن است مدیر سایت دیگری مطالب شما را ببیند و از محتوای خوب شما استفاده کرده و یک لینک مستقیم به آدرس سایتتان دهد. در این شرایط اگر سایت مبدا و مقصد حوزه کاری مشترکی داشته باشند، سئو با سرعت بالایی بهبود خواهد یافت.
گوگل به شدت عاشق لینک دهی است و از سایتهایی که این قاعده را رعایت میکنند، شدیدا حمایت میکند چرا که از طریق همین لینک دهیها سایتهای مفید و کاربردی را شناسایی کرده و به صدر نتایج میرساند.
در واقع سایت ضعیفی که هیچ لینکی دریافت نکرده باشد، به طور غیرمستقیم این پیام را به گوگل میرساند که محتوای جذاب و مفیدی برای مخاطب ندارد و همانطور که میدانید گوگل هم میانهای با سایتهای ضعیف و کم کار نخواهد داشت.
پس اگر سایت شما از لحاظ سئو داخلی موفق عمل کند، پروسه سئو خارجی نیز به نحو احسن پیاده سازی میشود. سایتی که سئو داخلی خوبی نداشته باشد، نمیتواند در بخش سئو خارجی موفق باشد.
احتمالا پس خواندن مطالب تا اینجا، متوجه شدهاید سئو خارجی در ایران، بیشتر با رپورتاژ آگهی پیاده سازی میشود. رپورتاژ آگهی اگر اصولی انجام شود میتواند به عنوان سوخت نیترو به کسب و کار اینترنتی شما رونق دهد. با توجه به این موضوع میتوان دریافت که سئو داخلی و سئو خارجی دو عضو جدایی ناپذیر هستند.
تاثیر سئو داخلی بر بانس ریت (bounce rate)
بانس ریت یا نرخ پرش، از جمله جدیدترین معیارهایی است که گوگل ماموریت چک کردن آن را به الگوریتمهای خود سپرده است. این معیار در راستای تحقق کیفیت محوری به جای گوگل محوری، راه اندازی شد.
قبل از هرچیز بهتر است بدانید بانس ریت بالا، نشان از کیفیت پایین سئو داخلی شما دارد چرا که نرخ پرش، بر اساس زمان ماندگاری مخاطبان در سایت شما توسط گوگل محاسبه میشود. هرچه مخاطبان زمان بیشتری را در سایت شما بگذرانند، نرخ پرش سایت شما کمتر خواهد شد و به گوگل نشان میدهید که محتوای سایت شما جذاب و مفید است. در مقابل، اگر مخاطب به سرعت سایت شما را ترک کند، بانس ریت افزایش یافته و خبر از مشکلات عدیده در سئو داخلی دارد.
هرچه نرخ پرش سایت شما کمتر باشد، بهبود رتبه و بازدید سایت روند صعودیتری خواهد داشت.
فاکتورهای تاثیرگذار در سئو داخلی کدامند؟
قبل از اینکه دست به کار شوید و سر و سامانی به سئو خارجی سایت خود بدهید، مطمئن شوید که ایرادی در سئو داخلی دیده نمیشود چرا که اجرای تکنیکهای سئو خارجی بر سایتی که از درون حرفی برای گفتن ندارد، مصداق آب در هاون کوبیدن است.
موارد زیر را در نظر بگیرید. اگر میخواهید خیالتان بابت سئو داخلی راحت باشد چک کنید که جای کدام مورد در سایتتان خالی است:
محتوای با کیفیت:
اگر وب سایت قلمرو حکومتی شما باشد، بی شک به قول بیل گیتس، محتوا پادشاه قلمرو شما است.
البته تهیه یک محتوای باکیفیت، به همین سادگیها هم نیست. رعایت قواعد نگارشی، محتوای مفید و کاربردی، جذابیت نوشتاری و رعایت اصول سئو متن در ایجاد یک محتوای خوب تاثیرگذارند.
کپی کاری ممنوع:
محتوای کپی بدون لینک به منبع، خون گوگل را حسابی به جوش میآورد. این موتور جستجوی سختگیر در این یک مورد هیچ رقمه کوتاه نمیآید و بی برو برگرد سایت خاطی را جریمه میکند.
برای تولید محتوا، دست روی عناوین و حوزههایی بگذارید که در سطح وب کمتر راجع به آنها توضیح داده شده و ناب باقی مانده است.
اهمیت کلمات کلیدی در سئو:
زیربنای محتوای شما کلمه کلیدی است پس قبل از آنکه تولید محتوا متنی را شروع کنید، باید کلمه کلیدی خود را انتخاب کرده و آن را از نظر سطح رقابت و جستجوپذیری بررسی کنید.
بهینه سازی توضیحات متا:
توضیحات متا، گزیدهای از اطلاعات مقاله شما است که زیر عنوان سئو، در لیست نتایج گوگل نمایش داده میشود. توضیحات متا بهینه سازی شده علاوه بر اینکه مخاطب را به سوی بهترین انتخاب هدایت میکند، گوگل را هم در پروسه سئو سایت یاری مینماید.
بهتر است کلمه کلیدی در توضیحات متا ذکر شود و متن آن از حد مجاز (169 کاراکتر) بیشتر نباشد.
معماری ظاهری سایت:
این عامل شاید جزو آخرین اولویتها باشد اما در کل عامل بی اهمیتی نیست. این جمله معروف را زیاد شنیدهاید که «عقل مردم به چشمشان است!» نه اینکه به طور صد در صدی راجع به معماری سایت درست باشد اما بی تاثیر هم نیست.
جایگاه معماری ظاهری سایت در سئو، از لحاظ زیر قابل توجه و بررسی است:
سرعت بارگذاری
زیبایی طراحی
سهولت در پیمایش و جستجو در بخشهای مختلف سایت
بهینه سازی سایت برای موبایل
و…
بیایید با هم روراست باشیم؛ اگر سایت شما برای موبایل بهینه سازی نشده است، شما بازندهاید چرا که امروزه موبایل در دسترسترین دستگاه برای اتصال به اینترنت است.
همچنین اگر سرعت بارگذاری سایت شما کند است، در مدت زمان کوتاهی مخاطبان خود را از دست خواهید داد چرا که کاربران امروزه اینترنت، مخاطبان صبوری نیستند و کند بودن سایت شما آنها را کلافه و مجبور به ترک سایت خواهد کرد.
فاکتورهای اثرگذار در سئو خارجی
سئو خارجی به اندازه سئو داخلی پرکار و چند جانبه نیست و کل فاکتورهای موثر بر آن، در دو مورد ناقابل خلاصه میشود:
لینک سازی
شبکه های اجتماعی
الگوریتم عنکبوت گوگل، مسئول تار تنیدن بین سایتهایی است که محتوای مفید خود را بین یکدیگر با لینک متصل کردهاند. همچنین دریافت بک لینک از سایتهای معتبر با رتبه بالا، باعث بهبود رتبه سایت شما هم میشود که اینکار در ایران عموما از طریق رپورتاژ آگهی پیاده سازی میشود. برای بهبود سئو خارجی میتوان از چک لیست سئو کمک گرفت. برای دریافت خدمات سئو در اصفهان میتوانید از متخصصان دیجیتال مارکتینگ راسا یاری بگیرید.