با روش‌های کنترل استرس بیشتر آشنا شوید

0 933

استرس پدیده‌ای است که همه ما در دوران مختلفی از زندگی خود مانند کنکور و امتحانات آن را تجربه کرده‌ایم. عدم غلبه بر استرس باعث بروز بسیاری از مشکلات روحی و جسمی برای ما می‌شود. اما لازمه کنترل استرس و مدیریت آن چیست؟ شما چه راه‌کاری دارید؟ در ادامه همراه من باشید تا شما را با ۶ نمونه از روش‌های کنترل اضطراب و استرس آشنا کنم.

۱) کنترل استرس با شناخت علت استرس

بدون شک مهمترین گام در کنترل استرس شناخت علت و دلیل به وجود آمدن استرس است. زمانی که شما در شرایط سخت قرار می‌گیرید قدرت تمرکز و تصمیم گیری خود را تا حدی از دست می‌دهید و بی دلیل دچار اضطراب می‌شوید. شاید بعد از حل شدن مشکل وقتی به  دلیل استرس خود فکر می‌کنید دلیل آنقدر کوچک و مسخره باشد که شما خنده‌تان بگیرید، پس بهتر است قبل از هر حرکتی، عامل پدید آورنده استرس خود را شناسایی کنید و با ذهنی آرام تصمیم درست را بگیرید.

۲) تفکر خود را تغییر دهید

زمانی که دچار استرس می‌شوید و قادر به تغییر وضعیت فیزیکی موجود نیستید بهترین روش تغییر تفکر خودتان است. به چیزهایی که تحت اختیارتان است فکر کنید یا به چیزهایی که باعث آرامش شما می‌شود. این روش بهترین گزینه برای کنترل استرس و ادامه دادن به کار است. کتاب خواندن، فیلم دیدن، بازی کردن و … از جمله کارهایی است که می‌توانید برای منحرف کردن ذهنتان از عامل پدید آورنده استرس انجام دهید.

۳) مدیریت زمان

مهمترین عاملی که می‌توانید در شکل‌گیری استرس نقش داشته باشد مدیریت زمان است. تصور کنید قرار است پروژه‌ای را برای هفته آینده به شرکت خود ارائه دهید اما بدون توجه به زمان و برنامه‌ریزی به کار می‌پردازید و به خود می‌گویید که زمان دارم، اما اگر یک روز صبح با آلارم گوشی بیدار شدید و متوجه شدید که دیگر زمانی باقی نمانده چه اتفاقی می‌افتد؟ بدون شک دچار استرس و اضطراب خواهید شد. مدیریت زمان و برنامه داشتن کاربردی‌ترین ابزار برای کنترل استرس در چنین شرایطی است.

۴) تکنیک‌های شخصی خود را بشناسید

هرکسی بر اساس ویژگی‌ها و توانایی‌هایی که دارد، برای کنترل استرس خود تکنیک‌های خاصی را دارد. اما باید این تکنیک‌ها را بشناسد و به درستی از آن‌ها استفاده کند. همچنین در هر شرایط اضطرابی نیز تکنیک‌هایی متفاوت نیاز است. برای مثال آدامس جویدن بهترین گزینه برای مقابله با استرس امتحان است اما همین تکنیک برای غلبه بر استرس در هنگام یک سخنرانی مهم گزینه مناسبی نیست.

روش‌های کنترل استرس

۵)ایجاد تمایز بین اهمیت دادن و نگرانی

نگرانی بیش از اندازه یکی از مهمترین عوامل ایجاد استرس است. اگر شما بیش از اندازه به یک موضوع فکر کنید ذهن شما دیگر تمرکز کافی بر روی مسائل دیگر ندارد و باعث از بین رفتن عملکرد شما می‌شود. ایجاد تمایز بین اهمیت دادن به یک موضوع و نگران بودن بهترین گزینه برای کنترل استرس است.

۶) کمال گرایی بیش از حد ممنوع

یکی از مهمترین مسائل در دنیای امروزی که بسیاری از افراد به آن دچار شده‌اند، کمال گرایی و جاه طلبی است. زمانی که برای رسیدن به یک جایگاه و موقعیتی هر کاری می‌کنیم و خودمان را درگیر مسائل پیچیده‌ می‌کنیم دچار استرس و فشارهای روحی می‌شویم و ممکن است با تصمیم‌های اشتباه از مسیر اصلی خود فاصله بگیریم. بهترین گزینه برای کنترل استرس در این شرایط دوری از کمال گرایی است. داشتن تصمیمات بلند مدت برای آینده خوب است اما این تصمیمات نباید باعث ایجاد استرس و مختل کرد روند عادی زندگی ما شوند.

سخن آخر

شروع یک حرفه جدید یا شروع یک فصل تازه از زندگی همیشه با استرس و اضطراب همراه است. اما ما نباید اجازه دهیم تا این استرس‌ها زندگی را برای ما دشوار کنند. شناخت روش‌های کنترل استرس و تکنیک‌های شخصی می‌تواند کمک بزرگی برای غلبه بر استرس در سختی‌ها و شرایط دشوار باشد. اگر شما نیز روشی را می‌شناسید که برای غلبه بر اضطراب موثر است در بخش نظرات با ما و دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.