راهکارهایی برای موفقیت در کار تیمی

0 803

در انجام بسیاری از پروژه‌ها ممکن است با مشکلات و موانعی روبرو شوید که به تنهایی نمی‌توانید آن‌ها را برطرف کنید. انجام دادن برخی از پروژه‌ها به صورت کار تیمی این امکان را فراهم کرده است تا افراد با کمک یکدیگر بتوانند این مشکلات را حل کنند اما برای موفق شدن در پروژه‌های تیمی چه نکاتی باید رعایت شود؟ در ادامه همراه ما باشید تا با این راهکارها بیشتر آشنا شوید.

از افراد مناسب برای هر فعالیتی استفاده کنید

شناخت کامل و انتخاب صحیح افراد برای انجام هر کار تیمی یکی از مهمترین بخش‌ها است. شما باید قبل از آن که کار را به صورت گروهی با افراد مختلف انجام دهید، نسبت به توانایی‌های آن‌ها آگاه باشید و از افراد متخصص در همان زمینه استفاده کنید.

با اعضای تیم رابطه صمیمی داشته باشید

یکی دیگر از نکته‌های مهم در انجام کارهای تیمی داشتن رابطه صمیمی میان اعضای تیم است. شما به عنوان یک رهبر باید با تمام افراد گروه خود در ارتباط باشید تا آن‌ها نیز در این مسیر همراه و کنار شما باشند. این کار باعث ایجاد احترام متقابل بین شما و دیگر اعضای تیم می‌شود. این رابطه باید تا حدودی کمی در خارج از محیط کار نیز باشد تا اعضای تیم احساس نزدیکی بیشتری به یکدیگر داشته باشند.

قوانین کاری خود را مشخص کنید

هیچ کاری بدون نظم و قانون  به موفقیت نمی‌رسد، این نکته درباره کار تیمی نیز صدق می‌کند. باید برای تیم خود اصول و قوانینی را مشخص کنید تا در مواقعی که مشکلی برای تیم رخ می‌دهد، مشکلات در کوتاه‌ترین زمان رفع شوند.

راهکارهایی برای موفقیت در کار تیمی

از اعضای تیم مشورت بگیرید

یکی از مهمترین کارهای برای موفق شدن در یک کار تیمی استفاده از نظرهای اعضای گروه و ترغیب آن‌ها به صحبت کردن در جمع است. تمامی اعضای گروه باید نظرات خود را مطرح کنند و هیچ نیازی نیست که افراد مهارت‌های خاصی برای سخنرانی داشته باشند. مشورت کردن با افراد تیم انگیزه آن‌ها را برای ادامه پروژه بیشتر می‌کند.

برنامه ریزی برای رسیدن به اهداف

برنامه ریزی دقیق برای هریک از اعضای گروه و مشخص کردن وظایف آن‌ها از دیگر راهکارها برای موفقیت در یک کار تیمی است. سعی کنید برای رسیدن به هریک از اهداف خود در کار گروهی زمان‌بندی مشخصی داشته باشید تا افراد از مسیر اصلی خود منحرف نشوند.

به مهارت‌های هر یک از اعضا توجه کنید

توانایی‌ها و مهارت‌های هر کسی با دیگری متفاوت است. وجود همین نکته در میان اعضای گروه نیز باعث موفق شدن در کار تیمی می‌شود. اعضای یک گروه مانند چرخ دنده‌ها مکمل یکدیگر هستند پس باید مهارت تمام اعضا به درستی شناسایی شود تا در موارد نیاز بتوانند به سایر افراد تیم کمک کنند.

بارش فکری را در لیست فعالیت‌های خود اضافه کنید

داشتن ایده اولین اصل در انجام یک پروژه و موفق شدن در کار تیمی است. سعی کنید از بارش فکری در جلسات خود استفاده کنید تا افراد تیم بتوانند ایده‌ها و نظرات خود را بیان کنند. زمانی که اعضای تیم شروع به مطرح کردن ایده‌های خود کردند، سایر افراد تیمی نیز ترغیب می‌شوند تا ایده‌های خود را با دیگران به اشتراک بگذارند.

یک رهبر منصف باشید

یک رهبر برای موفق شدن در یک کار تیمی نباید تفاوتی بین اعضای گروه قائل شود. باید همیشه در برابر تمامی افراد تیم خود یک رفتار مشخص و هماهنگ داشته باشید تا باعث سوءتفاهم در بین افراد تیم نشود.

سخن آخر

لازمه موفق شدن در یک کار تیمی داشتن برنامه مشخص و هماهنگی بین اعضای گروه است که این اتفاق تنها با هدایت و رهبری یک فرد با تجربه صورت می‌گیرد. سعی کنید قبل از آن که افرادی را برای یک تیم انتخاب کنید شناخت کافی و لازم از آن‌ها داشته باشید تا در حین انجام پروژه‌های کاری با مشکل رو برو نشوید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.