تولید محتوا را از کجا شروع کنیم؟

0 2,589

این روزها هرکسی متناسب با هدفی و یا شغلی که دارد، دستی در تولید محتوا دارد و مسئله تولید محتوا به یک موضوع با اهمیت تبدیل شده است. اما در اینجا این سوال مطرح می‌شود که چگونه محتوای خود را شروع کنم و راجبع به چه مواردی تولید محتوا انجام دهم؟ این سوالی است که قرار است در این مقاله به آن پاسخ دهیم.

برای کسی که قرار است فعالیت در حوزه تولید محتوا داشته باشد، پیدا کردن ایده برای شروع کار آسانی نیست. اما این را در نظر داشته باشید که قرار نیست با اولین بار نوشتن حس یک قهرمانی به شما دست دهد که همیشه آرزویش را داشتید. ممکن است بار اول محتوا هایتان آنقدر حال بهم زن و غیر طبیعی باشد که خودتان از این محتوا بیزار شوید. بنابراین؛ برای پیروز شدن در این زمینه باید بارها و بارها محتوا بنویسید تا بتوانید به نتیجه دلخواه برسید و تمامی مراحل زیر را برای نوشتن محتوا رعایت کنید. پس با ما همراه باشید.

شروع تولید محتوا

قدم اول: هدف از تولید محتوا چیست؟

اولین سوالی که برای شروع کار در نوشتن محتوا از خود می‌پرسید این است که هدفتان از تولید محتوا چیست؟ قرار است محتوای شما معرف برند و کسب و کار شما باشد؟ و یا قرار است بنویسید تا مخاطب جذب کنید.

پس در اولین قدم هدف خود را تعیین کنید.

قدم دوم: مخاطب شما چه افرادی هستند؟

قبل از نوشتن محتوا و بعد از مشخص کردن هدف تولید محتوا، نوبت به شناخت مخاطب می‌رسد. بدین صورت که با استفاده از روش ‌های مستقیم نظیر: پرسشنامه و مصاحبه و یا حتی صحبت کردن با شرکت و سازمانی که قرار است برای آن محتوا بنویسیم، و حتی با انجام یکسری روش ‌های غیر مستقیم، می‌توانیم اطلاعاتی را درمورد مخاطبان خود جمع آوری کنیم. اطلاعاتی همچون جنسیت، سن، تحصیلات، میزان علایق مخاطبان و نمونه ای از اینها . هرچه بیشتر در مورد مخاطبان خود اطلاعات بهتر و شفاف‌تری بدست بیاورید می‌توانید محتوای ارزشمندتری بنویسید.

قدم سوم: مشخص کردن نقشه مسیر

هدف اول را تعیین کردید، مخاطب خود را شناختید، حالا لازم است نقشه مسیر را مشخص کنید. بهتر است این موضوع را با ذکر یک مثال برایتان روشن کنم.

در نظر بگیرد قرار است برای یک شرکت پوشاک مردانه، تولید محتوا انجام دهید. هدف در این زمینه، نوشتن محتوا در جهت معرفی محصولات شرکت به قصد خرید مشتریان  است؟ یا اینکه قرار است از طریق بلاگ سایت، بازدید کننده جذب کنیم؟ یا اینکه قصد داریم فروش عمده یا فروش تکی داشته باشیم؟ هدف صاحب کسب و کار از مهمترین چراغ های راهنمای مسیر ما است.

مخاطب هدف خود را تعیین می‌کنید، به این صورت که قرار است پوشاک مردانه برای آقایانی با چه گروه سنی و علایق و حتی با چه نوع سبک پوشش باشد؟

و در مرحله آخر نقشه مسیر را مشخص می‌کنید. به عبارتی ساده‌تر می‌توان گفت نقشه مسیر در واقع راهی است برای شناخت اهداف و نیازهای مخاطب و این که بتوان با مخاطب ارتباط بهتری برقرار کرد. در واقع با مشخص کردن روش مسیر می‌توان آگاه شد که در میزان اثربخشی محتوا بر کاربران تا چه اندازه موفق بوده اید.

قدم چهارم: محتوایتان را شروع کنید

با صرف کمی زمان محتوایی را که قرار است بنویسید را بدون هیچ معطلی شروع کنید. به شما توصیه می‌کنم این نکات را هنگام نوشتن محتوای متنی مد نظر قرار دهید:

  1. سعی کنید در نوشتن محتوا هیچ ایده ای را که به ذهنتان خطور می‌کند از دست ندهید. شاید همان ایده کوچک شما به ایده‌های بزرگ تبدیل شود و بتوانید برایش مطالب زیادی بنویسید.
  2. اگر ایده جدیدی به ذهنمان نرسید چه کنیم؟

برای این کار از گوگل کمک بگیرید. زمانی که شما برای نوشتن یک محتوا احساس می‌کنید که مغزتان کاملا قفل شده است و نمی‌توانید حتی یک کلمه بنویسید، الگو برداری از محتواهای افراد موفق در تولید محتوا و به کار بردن نظرات و نکته هایی که در اینترنت وجود دارد، به شما کمک زیادی برای شروع خواهد کرد.

  1. محتواهایی را بنویسید که در ذهن مخاطب شما ماندگار شود. محتوای هایتان رنگ خشک و سردی به خود نگیرند. بسته به موضوع محتوایی که می‌نویسید، برای اثر گذاری بیشتر کمی چاشنی طنز و شوخی به آن اضافه کنید.
  2. در نوشتن محتوا دقت کنید، فقط از متن استفاده نکنید. یک متن طولانی پشت سر هم، مخاطب را خسته و کسل ‌می‌کند و دیگر تمایلی برای خواندن ادامه مطلب پیدا نمی‌کند. سعی کنید از اینفوگرافیک و تصاویر هم در محتوا استفاده کنید تا به آن رنگ و لعاب زیبایی ببخشید.
  3. در نوشتن محتوا آنقدر مطالب را طولانی ننویسید که برای مخاطب خواندن این حجم از مطالب خسته کننده باشد، جوری بنویسید که طرف مقابلتان انگار دقیقا روبرویتان نشسته است.
  4. سعی کنید با تولید محتوا روی ذهن مخاطب تاثیر بگذارید و او را متقاعد به انجام کاری کنید. این کار می‌تواند اشتراک خبرنامه، دانلود، فروش محصولات و مواردی از این قبیل باشد.

اگر جز افرادی هستید که با دنیای بازاریابی محتوا نسبتا آشنایی دارید و نوشتن محتوا هم برایتان مبحثی شیرین است، تمامی قدم‌ هایی که برای شروع یک محتوا لازم است را با دقت در این مقاله بررسی کنید و این ترس را به خود راه ندهید که حتما برای اولین بار باید محتوایی قوی بنویسید. رعایت این گام‌ ها در تولید یک محتوای ارزشمند به شما کمک زیادی خواهد کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.