معرفی USB4 و مزیت‌های آن

0 846

گروه توسعه دهنده استاندارد USB اخیرا اعلام کرده است که در حال کار بر روی نسل جدیدی از این استاندارد با نام USB4 است. قرار است در سال جاری میلادی جزئیات نهایی این استاندارد و دستگاه‌های سازگار با معرفی شوند. USB4 علاوه بر سرعت بالایی که دارد، با استاندارد تاندروبولت نیز سازگار است. با وجود اینکه 4 ورژن مختلف ازاین تکنولوژی معرفی شده است، ولی باید بدانید که برای رسیدن به نقطه اوج هنوز جای پیشرفت بسیاری وجود دارد.

مزیت‌های USB4

به طور کلی باید اشاره کرد که USB4 نسبت به استانداردهای قبلی سه مزیت دارد:

سازگاری با دستگاه‌هایی با استاندارد تاندربولت 3:

برخی از درگاه‌های USB4 نه تمام آن‌ها با دستگاه‌هایی که مجهز به استاندارد Thunderbolt 3 هستند، سازگار خواهند بود.

اختصصاص منابع بهتر برای ویدئوها:

در صورتی که برای انتقال دو نوع داده ویدئویی و غیر ویدئویی به صورت همزمان از USB4 استفاده شود، با توجه به حجم داده‌ها درگاه پهنای باند مشخصی را برای انجام هرکار اختصاص خواهد داد.

سرعت 40 گیگابیت بر ثانیه:

با بهره‌مندی از کابل‌های دوخطی، دستگاه‌های مجهز به USB4 قادر خواهند بود تا با سرعت 40 گیگابیت بر ثانیه داده‌ها را انتقال دهند.

استفاده USB4 از کانکتورهای تایپ C

قاعدتا این امری کاملا طبیعی است که این استاندارد جدید از درگاه‌های Type-C استفاده کند و نتوان با درگاه‌های قدیمی از آن بهره مند شد. استانداردهای جدید دیگری همچون استاندارد USB Power Delivery‌ هم تنها با پورت C قابل استفاده هستند و در صورتی که درگاه A در دسترس بود، باید از مبدل استفاده شود.

مطابق با اعلام اینتل (Intel)، سازنده درگاه تاندربولت از حق انحصاری این فناوری بسیار سریع انتقال اطلاعات صرف‌نظر کرده است و برای سازگاری کامل USB4 با تاندربولت 3 آن در اختیار سازمان توسعه دهند استاندارد USB قرار داده است. این خبر خوبی برای تمام کاربران به ویژه افرادی است که با استفاده از کارت گرافیک خارجی با لپ تاپ بازی می‌کنند.

هرچند کارت‌های گرافیک خارجی وجود دارند که به تاندربولت 3 مجهز هستند ولی لپ تاپ‌ها و رایانه‌های محدودی وجود دارد که از این درگاه پشتیبانی می‌کنند. به دلیل آن‌که تاندربولت 3، استانداردی است که توسط شرکت اینتل ساخته شده است، در هیچ‌یک از محصولات AMD‌ شاهد این درگاه نخواهیم بود. همچنین قیمت تاندربولت 3 بسیار بالاست زیرا علاوه بر حق انحصاری اینتل برای استفاده در محصولات مختلف، وجود تراشه اختصاصی واجب است. ولی به زودی و با معرفی USB4 بسیاری از تولیدکنندگان می‌توانند بدون پرداخت حق امتیاز به اینتل و با استفاده از استاندارد USB4 از تاندربولت 3 استفاده کنند.

سرعت‌های مختلف برای USB4

هرچند استاندارد USB4، به سرعت اسمی 40 گیگابیت بر ثانیه مجهز است ولی تمام دستگاه‌ها قادر نیستند تا به این شرعت بیشینه دست پیدا کنند. با توجه به این مسئله برای USB4 سه سرعت مختلف 10، 20 و 40 گیگابیت در نظر گرفته شده است. برای محصولات ارزان قیمت‌تری همچون موبایل، کروم بوک‌ها سرعت‌های پایین‌تر و برای لپ تاپ‌های گران قیمت سرعت‌های بالاتری موجود خواهد بود.

پشتیبابی USB4 از USB PD

با توجه به اینکه برخی از USB Type-C هایی که امروزه مورد استفاده قرار می‌دهیم، از استاندارد USB Power Delivery‌ پشتیبانی می‌کنند ولی تمام آن‌ها این ویژگی را ندارند. این در حالی است که USB4 از USB PD به صورت کامل پشتیبانی می‌کند. USB4 استانداردی است که با استفاده از آن می‌توان انررژی الکتریکی را به دستگاه‌هایی با مصرف بالا انتقال داد.

USB PD این امکان را فراهم می‌آورد تا توان اسمی 100 واتی را بتوان برای دستگاه‌های مختلف ایجاد کرد. به همین دلیل شاید نتوان با استفاده از این استاندارد یک نوت بوک را شارژ کرد ولی می‌توان امید داشت که برای برخی از دستگاه‌ها قابل استفاده باشد.

توزیع پهنای باند بین ویدئو و داده

از بهترین ویژگی‌های USB4 توزیع پهنای باند در انتقال همزمان داده‌ها و ویدئوها است. به طور مثال در صورتی که پهنای باند 40 گیگابیت بر ثانیه باشد و همزمان یک ویدئو 4K در حال بخش باشد و انتقال داده از SSD‌ خارجی باشد، در صورتی که پخش ویدئو به 12.5 گیگابیت بر ثانیه پهنای باند نیاز داشته باشد، 27.5 گیگابایت بر ثانیه باقی مانده صرف انتقال داده‌ها خواهد شد.

سخن آخر

با توجه به تمام ویژگی‌های منحصربه‌فردی که USB4 داراست، هنوز زمان مشخصی برای عرضه آن به بازار اعلام نشده است و حداقل باید یک تا دو سال صبر کنیم تا بتوانیم از این استاندارد شگفت‌انگیز استفاده کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.