انواع مواد معدنی در ایران

0 1,073

ایران در مناسب‌ترین شرایط جغرافیایی قرار گرفته است که همین باعث شده تا این کشور از مواد معدنی مختلفی برخوردار باشد. تنوع مواد معدنی موجود در ایران این امکان را برای صنایع مختلف به ارمغان می‌آورد تا بتوانند مواد اولیه مورد نیاز خود را با قیمت مناسب‌تری تهیه کنند. انواع مواد معدنی ایران باکیفیت های مختلفی موجود هستند تا تمامی صنایع بتوانند با توجه به نیاز خود آن‌ها را تهیه کرده و مورد استفاده قرار دهند. از انواع مواد معدنی موجود در ایران می‌توان به سنگ آهن، زغال سنگ، مس، روی، سرب، سیلیس، فلدسپات و کائولن اشاره کرد.

کاربرد هریک از مواد معدنی

سنگ آهن

سنگ آهن یکی از پرکاربردترین مواد معدنی در جهان است که از زمان‌های گذشته از آن بسیار استفاده می‌شده است. از مهم‌ترین کاربردهای این ماده معدنی می‌توان به تولید فولاد اشاره کرد. فولاد از مواد معدنی است که در ساختمان‌سازی و خودروسازی بسیار کاربرد دارد. سنگ آهن در انواع مختلفی وجود دارد که از جمله آن‌ها سنگ آهن هماتیت و سنگ آهن مگنتیت است. سنگ آهن مگنتیت ماده معدنی است که برای ساخت آهنربا مورد استفاده قرار می‌گیرد و سنگ آهن هماتیت در صنعت رنگ‌سازی و به منظور استخراج آهن کاربرد دارد.

زغال سنگ

زغال سنگ کانی سیاه رنگ بسیار پرکاربردی که در دو نوع زغال سنگ حرارتی و زغال سنگ کک شو در طبیعت یافت می‌شود. تفاوت در انواع زغال سنگ در مقدار کربن موجود در آن است. زغال سنگ ماده معدنی ارزشمندی است که از آن به عنوان سوخت و برای تامین انرژی بهره گرفته می‌شود.

مس

مس فلز سرخ رنگی که در مصارف بسیار مختلفی کاربرد دارد. این فلز دارای آلیاژهای مختلفی است و به همین علت در صنایع بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. از مهم‌ترین کاربردهای مس می‌توان به تولید سیم مسی، ظروف مسی، لوله‌های مسی و بسیاری از قطعات الکترونیکی را نام برد.

روی

فلز روی از قدیمی‌ترین فلزاتی است که توسط بشر مورد استفاده قرار می‌گرفته است. این فلز از ویژگی‌های مختلفی برخوردار است که از جمله آن‌ها می‌توان به واکنش‌پذیری، خواص الکتروشیمیایی، نقطه ذوب پایین، سیالیت، استحکام بالا، شکل پذیری، مقاومت کششی بالا، ماده مغذی، التیام دهندگی و ظرفیت بالا برای عمل‌آوری سطح اشاره کرد.

سرب

سرب یکی از پرکارترین فلزاتی است که در صنعت بسیار کاربرد دارد ولی برای سلامتی انسان مضر است. از ویژگی‌های بارز این فلز مقاومت در برابر خوردگی و همچنین انعطاف‌پذیری بالا است. از موارد استفاده از این فلز شامل ساخت لوله، رنگ، لحیم‌کاری، بنزین و لوازم آرایشی است.

سیلیس

سیلیس ماده معدنی سختی است که با به رنگ بيرنگ تا خاكستري تیره یافت می‌شود. سلیس در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد که از جمله آن‌ها می‌توان به شیشه سازی، سرامیک‌سازی، چینی سازی، ریخته گری، تولید پشم شیشه، تولید فروسیلیس، تولید آجر ماسه آهکی و به عنوان نیمه هادی در صنعت الکترونیک اشاره کرد.

فلدسپات

فلدسپات اصلی‌ترین کانی سنگ‌های آذرین است که به سه گروه کلسیک، سدیک و پتاسیک دسته‌بندی می‌شود. این ماده معدنی در موارد مختلفی اعم از تولید کود شیمیایی، شیشه سازی، سرامیک سازی، لاستیک سازی و کاغذسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. فلدسپات از رنگ سفیدی برخوردار است و دارای مقاومت بالایی نیز است.

کائولن

کائولن در صنایع مختلف به عنوان ماده اولیه اصلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. مهم‌ترین کاربردی این ماده معدنی شامل استفاده در صنایع کاغذسازی، پلاستیک سازی، رنگ سازی، لاستیک، چسب سازی، پلاستیک سازی، سرامیک سازی و صنایع نسوز است. از ویژگی‌های کائولن نیز می‌توان به قیمت ارزان، نرمی و غیرسایشی بودن، برخورداری از رنگ سفید و خاصیت پوشش دهی بالا است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.